Fostul negociator din partea Tiraspolului și actualul expert politic, Vladimir Iastrebciak, susține că situația privind semnarea Acordului de Asociere cu UE de către Tiraspol este „un pic ciudată” și a explicat care este principala provocare ce apare în calea administrației de peste Nistru.
Potrivit unui interviu acordat experților din cadrul proiectului Asociației pentru Politică Externă „Dialoguri de Politică Externă”, Vladimir Iastrebciak a declarat că situația în jurul semnării de către Tiraspol a Acordului de Asociere cu UE este „un pic ciudată, deși explicabilă – la Chișinău s-a cam lungit formarea noii coaliții”.
„Tiraspolul este mai mult preocupat de depășirea crizei, încearcă să găsească resurse interne sau să ceară ajutor din Federația Rusă sau Ucraina. Și, pe acest fundal, chestiunile legate de regimul de comerț liber dintre R. Moldova și UE au trecut pe planul doi. Am impresia că ambele părți consideră că e abia luna martie și până la sfârșitul anului ar mai fi timp. Dar cred că este o iluzie periculoasă, pentru că la Tiraspol va începe campania electorală pentru sovietul suprem și acest lucru lasă și mai puțin timp și resurse umane pentru a soluționa această problemă cu adevărat serioasă”, a declarat cel care a fost „ministru de externe” la Tiraspol.
Potrivit lui Iastrebciak, provocarea-cheie pentru Tiraspol continuă să rămână faptul că este foarte greu de separat capitolul 5 din Acordul de Asociere, care se referă la comerțul liber și aprofundat, de celelalte aspecte ale documentului.
„Prevederile capitolului 5 sunt strâns legate de cele ale capitolului 4, care se referă al chestiuni economice comune, dar și la capitolele următoare care se referă la prevederile instituționale și tranzitorii. Un exemplu elocvent este ședința din 16 martie a Consiliului de asociere dintre Republica Moldova și UE. În acest Consiliu părțile sunt reprezentate în mod egal. Anume acest organ va decide cu privire la posibilitatea de a extinde Zona de liber schimb asupra Transnistriei. Iar Transnistria nu este reprezentată în acest organ. Deci, acesta este un exemplu despre cum Tiraspolul, chiar dacă va încerca să îndeplinească toate prevederile din capitolul 5, oricum va avea suficiente semne de întrebare despre cum vor funcționa mecanismele. Iar aceste mecanisme nu vor putea funcționa separat de celelalte prevederi ale Acordului de Asociere. Și acest lucru rămâne o provocare pentru Tiraspol – faptul că este greu de separat partea politică a Acordului de Asociere de cea economică”, a explicat fostul șef al grupului de negociatori din partea Tiraspolului în soluționarea diferendului transnistrean.
Vladimir Iastrebciak a adăugat că, în condițiile în care cursul stabilit este spațiul eurasiatic și Rusia, partea politică a Acordului de Asociere este puțin probabil să fie îndeplinită de Tiraspol.
„Pentru ca acest lucru să se întâmple, cred că ar trebui să se producă schimbări cu adevărat radicale în sistemul nostru politic, lucru care nu se întrevede în viitorul previzibil. Iată de ce, pentru a minimiza consecințele anulării preferințelor comerciale, trebuie aplicat acest principiu al depolitizării. Evident că principalele decizii trebuie elaborate de Chișinău și Tiraspol, dar la discuții trebuie să participe și Uniunea Europeană, și Rusia. În plus, ne învecinăm cu Ucraina, iată de ce cred ca s-ar impune și participarea ei la acest proces. Deci, cred ar trebui să fie un format pentalateral, depolitizat la maximum, cu participarea experților economici din UE, Rusia și Ucraina. Deocamdată, activități pe această direcție vedem doar din partea UE. Din partea Rusiei nu vedem un astfel de interes și din punctul meu de vedere ar fi foarte bine ca activitățile pe acest segment să înceapă”, a conchis Iastrebciak.
Menționăm că preferințele comerciale autonome ale Uniunii Europene stabilite pentru regiunea transnistreană vor expira la sfârșitul acestui an, deși acest lucru trebuia să se întâmple la sfârșitul anului trecut, iar fermierii de peste Nistru sunt lipsiți de așa-zisa administrație de la Tiraspol și de beneficiile Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător. Datele oficiale arată că majoritatea exporturilor din regiune sunt orientate spre UE, iar mulți producători sunt în totalitate dependenți de piața comunitară.