Partidul Liberal
În septembrie 1993 se înființează Partidul Liberal din Moldova, denumit inițial Partidul Reformei. Primul președinte ales al formațiunii a fost Anatol Șalaru, acesta îndeplinind această funcție până în 1998. Congresul de constituire a formațiunii politice din 1998, trasează principalele coordonate politice având ca obiectiv formarea unei platforme politice „de centru-dreapta, de esență creștin-democrată, care și-a propus elaborarea, susținerea şi promovarea strategiei reformei pentru a include societatea moldovenească în familia popoarelor civilizate”[1] însă nici un cuvânt despre problema transnistreană. În Programul Partidului adoptat la primul congres în cele 13 pagini ale acestuia nu există nici o referire la această problemă[2], deși conflictul transnistrean era mai mult decât prezent în memoria social-politică a societății moldovenești.
Și astfel poate se explica prezența slabă pe scena politică a partidului între ani 1993-1998, absența performanțelor politice ducând la demisia președintelui partidului și alegerea în această funcție a deputatului Mihai Ghimpu. Odată cu această schimbare are loc și o poziționare și nuanțare mult mai clară în ceea ce privește problema transnistreană. Noua orientare devine vizibilă odată cu aderarea partidului la Comitetul pentru Apărarea Independenței şi Constituției Republicii Moldova în 2003, pentru ca la Congresul al II-lea al partidului din 2005 problemei transnistrene să-i fie acordat un spațiu destul de important, capitolul X al programului fiind dedicat în totalitate acestei problematici[3]. Partidul Liberal s-a poziționat clar în problema transnistreană, solicitând retragerea trupelor ruse și creșterea rolului actorilor internaționali în procesul de reglementare. Congresul din 2010 al partidului păstrează aceeași abordare cu privire la problematica transnistreană, menținând formatul capitolului X dedicat conflictului transnistrean – evident cu unele referiri actualizate.
Ultimul congres al partidului (din 2014) și implicit Programul votat și aflat în vigoare, păstrează formatele ulterioare, însă este mult mai sintetic argumentat. Principalele soluții cu privire la situația transnistreană sunt:
– Retragerea forțelor militare ale Federației Ruse din regiune;
– Modificarea formatului de negocieri prin excluderea Tiraspolului „iar Federația Rusă să fie recunoscută drept parte în conflict, aşa cum reiese din Hotărârea Curții Europene a Drepturilor Omului în dosarul Ilaşcu şi alţii contra Republicii Moldova”[4];
– Toate negocierile trebuie să pornească de la examinarea subiectelor din aşa-numitul Coș III, adică a subiectelor politice, şi abia după aceasta să fie examinate subiectele de ordin economic, social, umanitar [5];
– Schimbarea formatului forțelor de pacificare într-o misiune europeană sau internațională fie sub mandat UE, fie ONU.
Partidul Liberal a fost, până în primăvara lui 2017, asociat la guvernare alături de Partidul Democrat și PSRM; însă la 26 mai 2017 a părăsit Coaliția de Guvernare[6] unde avea trei miniștri și un viceprim-ministru, pentru a rămâne un partid parlamentar, reprezentat de 11 deputați în Parlament – aceștia reprezentând 154,518 de voturi obținute la alegerile din 2014, adică 9.67% din opțiunile electoratului prezent la vot[7].
Direcție strategică pentru dezvoltare Republicii Moldova | Integrare europeană |
Parteneriat strategic propus | Uniunea Europeană, SUA.. etc |
Amenințare internă identificată la adresa societății și statalității Republicii Moldova | Absența unității politice |
Amenințare externă identificată la adresa societății și statalității Republicii Moldova | Federația Rusă prin prezența militară în regiunea transnistreană |
Interesul pentru regiunea și problema transnistreană în programul politic | În 24 de pagini ale ultimului program politic avem o frecvență de 3 ori în mod explicit a conflictului transnistrean. |
Soluția propusă | Schimbarea formatului de negociere și deschiderea coșului III de negocieri. |
Partidul Liberal Democrat din Moldova
Un alt actor politic relevant pentru politica de la Chișinău a ultimilor ani, îl reprezintă Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM). PLDM a fost înființat la 8 decembrie 2007 şi înregistrat de Ministerul Justiției la 25 ianuarie 2008, declarându-se un partid cu doctrină conservatoare, avându-l ca inițiator și prim președinte pe Vlad Filat. Acesta va conduce partidul până în 2015, când la conducerea partidului va fi ales Viorel Cibotaru, actualul președinte al partidului.
PLDM este un actor relevant în înțelegerea perspectivelor asupra soluționării conflictului transnistrean și prin prisma în care acesta s-a aflat la guvernare din 2009 până în octombrie 2015[8].
Încă de la congresul de constituire din 2007, PLDM s-a exprimat prin programul politic asumat destul de clar cu privire la situația transnistreană. Astfel, „în ce privește soluționarea conflictului moldo-rus în regiunea transnistreană, PLDM consideră că în domeniul respectiv este necesar de a exclude arbitrarul de care dau dovadă autoritățile moldovenești. Aceasta înseamnă că inițiativele în domeniu trebuie să fie consultate larg cu partidele şi societatea civilă, înainte de a fi puse în circuitul diplomatic al mediatorilor. În viziunea PLDM, „Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităților din stânga Nistrului (Transnistria)” din iulie 2005 oferă un reper major pentru soluționarea problemei în cauză.”[9] Adică viziunea PLDM-ului la înființare era destul de clar exprimată: reglementare internațională, retragerea trupelor Federației Ruse din regiunea transnistreană, precum și implicare și cooperarea mult mai activă cu Uniunea Europeană, Statele Unite ale Americii, dar alocă un spațiu destul de important și rolului de partener strategic al Ucrainei.
În actualul program al PLDM, votat la Congresul partidului din 2011, problematica soluționării conflictului transnistrean constituie o temă importantă fiind abordată în mai multe capitole a programului de la cel de relații externe, la cel economic și cel cu privire la reintegrarea țării. Principalele idei referitoare la situația transnistreană pun accent pe:
– intensificarea cooperării cu Ucraina în cadrul formatului de negocieri „5+2”, precum şi a mecanismelor bilaterale moldo-ucrainene şi trilaterale Moldova – Ucraina – UE pentru securizarea frontierei şi reglementarea politică durabilă a conflictului transnistrean
– finalizarea procesului de retragere a trupelor şi armamentelor, precum şi pentru intensificarea cooperării cu partenerii ruși, în cadrul mecanismelor consacrate de negocieri, în vederea identificării unei soluții cuprinzătoare şi viabile a conflictului transnistrean, în condiţiile respectării suveranității şi integrității teritoriale a Republicii Moldova.
– contracararea unor riscuri şi amenințări cu care se confruntă Republica Moldova, inclusiv nereglementarea conflictului transnistrean, prezenta unor trupe militare şi paramilitare în afara controlului constituţional în raioanele de est, care prezintă riscuri de bază la adresa securității naționale.[10]
Astfel, PLDM pledează în cadrul programului pentru identificarea de soluții viabile, în cadrul negocierilor în formatul 5+2, acceptând ideea ca regiunea transnistreană să beneficieze de un statut juridic special bazat pe o autonomie largă, care sa se integreze armonios în spațiul economic, informațional, politic, social şi cultural al Republicii Moldova. Iar în acest sens PLDM susține implementarea măsurilor de încredere reciprocă cu „menținerea unui dialog constructiv si consecvent cu reprezentanții de pe malul stâng al Nistrului; trebuie continuate contactele de lucru la diferite nivele”[11]. De asemenea, se menționează antrenarea cât mai largă în procesul de reglementare a conflictului transnistrean a partenerilor externi şi a organizațiilor internaționale relevante cum ar fi UE, SUA.
De asemenea, ca o posibilă abordare pentru soluționarea conflictului transnistrean, partidul propune o utilizare a pârghiilor economice și de dezvoltare prin soluții locale, PLDM militează și propune crearea şi dezvoltarea euroregiunii Nistru, care să includă raioanele Florești, Dondușeni, Șoldănești, Soroca, Camenca din Republica Moldova şi regiunea Viniţa din Ucraina. Această euroregiune reprezintă în viziunea PLDM-ului un element important în perspectiva soluționării conflictului transnistrean, datorită pârghiilor pe care le oferă pentru fortificarea relațiilor dintre autoritățile administrației publice locale, de pe ambele maluri ale Nistrului.
În prezent, Partidul Liberal Democrat din Moldova este un partid parlamentar aflat în opoziție, grupul parlamentar a liberal-democraților fiind compus din 5 deputați. PLDM este membru observator al Partidului Popular European (EPP)[12].
Direcție strategică pentru dezvoltare Republicii Moldova | Propune o direcție pro occidentală de integrare euro-atlantică și integrare în Uniunea Europeană |
Parteneriat strategic propus | UE, SUA, Ucraina și România, dar și Federația Rusă |
Amenințare internă identificată la adresa societății și statalității Republicii Moldova | Existența unor forțe paramilitare neconstituționale în zona din stânga Nistrului |
Amenințare externă identificată la adresa societății și statalității Republicii Moldova | Prezența militară rusă în regiunea din stânga Nistrului. |
Interesul pentru regiunea și problema transnistreană în programul politic | Interes crescut, referirii exprese la Transnistria sau problema transnistreană fiind de zece ori într-un program politic de 36 de pagini. |
Soluția propusă | Statut special al regiunii, formarea unei euroregiuni a Nistrului. |
[1] Vezi pe larg: http://www.e-democracy.md/parties/pl/ (11.03.2017)
[2] Programul Partidului Reformei, adoptat la Congresul de constituire din 5 septembrie 1993, vezi pe larg: http://www.e-democracy.md/files/parties/pr-program-1993-ro.pdf, (11.03.2017)
[3] Vezi pe larg: http://www.e-democracy.md/files/parties/pl-program-2005-ro.pdf (11.03.2017)
[4] Vezi pe larg: Programul Partidului Liberal, adoptat la 14 septembrie 2014, p.20. http://www.e-democracy.md/files/parties/pl-program-2014-ro.pdf (11.03.2017) (Anexa III)
[5] Ibidem.
[6] Vezi pe larg: http://www.pl.md/libview.php?l=ro&idc=78&id=6939&t=/Presa/tiri/Declaratia-PL-de-trecere-in-opozitie-fata-de-coalitia-PD-PSRM (05.06.2017)
[7] Vezi pe larg: http://www.e-democracy.md/elections/parliamentary/2014/results/ (11.03.2017)
[8] Vezi pe larg: http://www.pldm.md/# (12.03.2017)
[9] Programul Politic al PLDM 2007, p. 10. (Anexa IV)
[10] Programul politic al PLDM 2011, http://www.e-democracy.md/files/parties/pldm-program-2011-ro.pdf. (Anexa V).
[11] Ibidem, p.20.
[12] Vezi pe larg: http://www.e-democracy.md/parties/pldm/ (15.03.2017)