Ion Leahu: Despre recentele declarații ale lui Serghei Lavrov pe tema transnistreană

Pe site-ul MAE al FR au apărut alocuțiunea și răspunsurile la întrebări a Ministrului de Externe a FR Serghei Lavrov, în cadrul mesei rotunde cu participarea membrilor clubului de susținători ai diplomației publice „A. Gorceacov”, în format de conferință video de la Moscova din 21 aprilie 2020.

Evenimentul are importanță pentru noi, cei din Moldova, odată ce domnul Lavrov a reiterat poziția Moscovei față de câteva probleme de importanță vitală pentru Republica Moldova. Importanța actualei intervenții reiese din faptul că Ministrul rus a formulat modul în care FR abordează problemele ce țin de relațiile cu exteriorul – lucru care pentru locuitorii Moldovei nu trezește deloc optimism la capitolul soluționarea diferendului nistrean, sau realizarea perspectivelor de aderare la UE. Ministrul a declarat: „Înainte de a purcede la relațiile interactive, aș vrea să amintesc un aspect, despre care ultimul timp vorbim mai des. Am în vedere tendința partenerilor occidentali de a utiliza mai rar noțiunea de ”drept internațional” până la excluderea definitivă a acestuia din lexiconul politic. În locul acestui termen, ei preferă să folosească  formula ”ordinea, bazată pe reguli”. Conceptul dat devine tot mai activ aplicat de partenerii noștri, în special se vede asta când are loc scoaterea în afara ONU, în afara instituțiilor tradiționale, a problemelor pe marginea cărora Occidentul promovează propriul punct de vedere și exclude înțelegerea cu partenerii. Noi indiscutabil vom susține existența principiilor și instituțiilor universale cu caracter ONU-centriste și întregul sistem de  relații internaționale, care se bazează pe statutul ONU, mai ales suveranitatea statelor și neimplicarea în chestiunile interne ale acestora, reglementarea pașnică a contradicțiilor și problemelor. Evident că noi recunoaștem că toate aceste principii își păstrează – chiar și își măresc – importanța în perioada actuală”.

Este foarte greu de apreciat această poziție a unui stat de valoare, care declară respectarea principiului de neimplicare, dar tot odată este implicat în cel puțin cinci conflicte în care susține regimurile secesioniste, împiedicând astfel  soluționarea diferendelor. Altfel spus, FR procedează absolut contrariu propriilor declarații. Concret la situația din Republica Moldova, ministrul Lavrov s-a referit răspunzând la următoarea întrebare (autorul apelului nu este indicat pe site-ul MAE a FR din 21 04 2020): ”Mulțumesc pentru posibilitatea de a înainta întrebare. Aș vrea să vă întreb referitor la neutralitatea permanentă a Republicii Moldova, despre care D-stră evident că știți și nu o dată ați auzit. Noi suntem foarte sensibili în toate ce țin de relațiile între FR și UE. Orice tensiune în aceste relații influențează asupra situației și dispozițiilor în Republica Moldova, la relațiile noastre interne. Cum apreciați D-stră perspectivele neutralității permanente a Republicii Moldova? Am putea noi miza la susținerea din partea FR în problema dată, la consolidarea statutului dat și promovarea acestuia pe arena mondială?

S. Lavrov: Voi nu doar că puteți miza pe susținerea noastră, voi deja o aveți din plin. De la începutul istoriei post-sovietice a Republicii Moldova, de când grației imixtiunii Federației Ruse a fost reglementată faza ”fierbinte” a conflictului în Transnistria, când se aranja temelia soluționării definitive a acestuia, au fost elaborate principiile de bază ale politicii Federației Ruse sub acest aspect. Ele constau în aceea că noi susținem elaborarea statutului special al Transnistriei în cadrul Moldovei unite, suverane și teritorial integre, care asigură respectarea propriei neutralități. Altfel vorbind, politica dată asigură două lucruri: noi nu vom susține tentativele de a încadra Republica Moldova cu Transnistria în blocul Nord-Atlantic. Asta este exclus categoric. Și noi nu vom susține tentativele de a văduvi Moldova de propria ei statalitate. În cadrul respectării acestor două principii, care, în opinia mea, pe deplin corespund intereselor de bază ale Moldovei ca stat și ale moldovenilor ca popor, eu garantez că noi neapărat vom putea identifica soluție pentru problema transnistreană. „Dacă toți actorii 5+2 ar fi avut aceeași agendă, cred că problema ar fi fost demult rezolvată. Din păcate, nu este chiar așa, unii dintre colegii noștri occidentali urmăresc o altă agendă, care se manifestă prin intenția de a consolida și a extinde Alianța Nord-Atlantică”, a subliniat Serghei Lavrov.

Formal, Lavrov nu a spus nimic principial nou. Este important faptul că Moscova, prin ministrul său de externe, încearcă a extrapola o problemă a sa, condiționată de interesele ei geopolitice, pe scara internațională – în cazul dat, pe relațiile între FR și NATO. Pe parcursul celor 30 de ani de la declararea suveranității Republicii Moldova, au fost perioade când relațiile Moscovei cu NATO nu erau deteriorate de suspiciuni reciproce. La fel, relațiile Chișinăului cu Blocul Nord-Atlantic nu depășeau caracterul celor ce existau cu FR. Indiferent de asta, conflictul transnistrean ori nu se apropia de soluționare, ori Moscova propunea soluții care nu avantajau interesele Republicii Moldova ca stat suveran, sau a poporului moldovenesc, dar în exclusivitate avantajau interesele geopolitice a Federației Ruse.

Particularitatea actualei situații constă în apariția posibilităților de a privi  poziția Federației Ruse prin declarațiile unui funcționar rus de rang înalt, ceea ce ar însemna că e și poziția oficială a FR. În preambulul alocuțiunii sale, Lavrov indică faptul că FR consideră inadmisibilă imixiunea în problemele interne ale altor state. Salutabilă poziție. Însă, la capitolul Republica Moldova, el declară că ”problema transnistreană ar fi fost rezolvată dacă toți partenerii implicați ar fi acceptat ne-aderarea RM la NATO (împreună cu Transnistria) și păstrarea de către RM a propriei statalități, adică ne-unirea cu România.

Condițiile sunt formulate de Federația Rusă și reies din interesele acesteia. Alți parteneri în cadrul reglementării transnistrene nu înaintează careva condiții. Formal, Republica Moldova ar trebui de una singură să decidă totul ce ține de statutul ei intern și internațional. Federația Rusă din start ne pune condiții: dacă intenționați a adera la NATO, veți pierde Transnistria. Poziția dată este bine cunoscută la Tiraspol. Sub aspectul dat, regimul secesionist tiraspolean nu că nu acceptă cursul spre integrare, el profită de cele mai nedemne momente pentru a cultiva și a extinde ura reciprocă a populației din ambele maluri ale Nistrului.

Interesant că mediatizează această atitudine neprietenoasă a Tiraspolului și reprezentanța  FR. La 15 aprilie curent, S. Gamova publică în ”Nezavisimaia gazeta” un material intitulat ”Moldova împiedică Transnistria în lupta cu COVID-19”. Potrivit ziarului, Moldova a blocat accesul în regiune a aparatelor medicale utilizate la combaterea virozei, și a medicamentelor. Acțiunile date, ar fi aplicate de Chișinău (potrivit lui A. Safonov, deputat în legislativul local, la care face referință Gamova) „pentru a efectua presiuni asupra Tiraspolului și ai impune Transnistriei aderarea la Moldova”. Poziția dată o susține și alt oficial din Tiraspol, ”ministrul de externe” Vitalie Ignatiev. Potrivit acestuia, ”Moldova premeditat solicită convocarea ședinței formatului ”5+2” pentru a sustrage atenția partenerilor străini de la propriile acțiuni nedemne la adresa Tiraspolului”.  El declară că ”presiunea efectuată asupra Transnistriei contravine nu numai acordurilor referitor la reglementare, dar și principiilor de relații în condițiile pandemiei”. Gamova nu a ratat posibilitatea de a lovi în Moldova și pe o direcție mai dură – ea a inclus în articol afirmațiile unui ”analist” Sârbu, care afirmă că ”Moldova preferă a lovi din spate”. Indiferent de calitatea și caracterul acuzațiilor, este important faptul că Tiraspolul a convins partenerii de inutilitatea convocării formatului, indiferent de faptul că partea moldovenească a argumentat convingător, că în stânga Nistrului se încalcă grav drepturile omului. Biroul Politici de Reintegrare și ministerul de profil au primit 95 de sesizări din partea autorităților publice locale din Zona de Securitate despre impedimentele impuse de partea transnistreană personalului medical.

Provocările intense și specifice, cauzate de pandemia Covid-19, au condiționat identificarea unor soluții imediate de către Biroul Politici de Reintegrare.

Locuințele sunt identificate de către autoritățile publice locale, iar costurile de cazare și alte aranjamente administrative ale medicilor/personalului medical sunt acoperite cu sprijinul Uniunii Europene, oferit prin Programul Măsuri de Consolidare a Încrederii pe ambele maluri ale Nistrului, implementat de PNUD Moldova.

Cazarea medicilor în localitățile în care aceștia activează se face pe principii voluntare, până acum 14 medici din 7 raioane fiind printre beneficiari.

„Aceasta este o soluție provizorie, pentru a asigura accesul cetățenilor la servicii medicale. Nu am renunțat la eforturile de a asigura libera circulație a populației și în primul rând a personalului medical pe întreg teritoriul Republicii Moldova”, a declarat viceprim-ministrul Cristina Lesnic.

Anterior, viceprim-ministrul pentru Reintegrare a solicitat părții transnistrene să permită circulația liberă a medicilor, iar doar după refuz a sesizat mediatorii în procesul de soluționare a conflictului transnistrean și structurile internaționale relevante.

Evident că presa din FR, stat care – potrivit lui Lavrov – ar fi cointeresat de reglementarea conflictului transnistrean, nimic nu scrie referitor la asistența acordată de către Chișinău regiunii transnistrene. Fără publicitate a rămas faptul lansării la Tiraspol a propriului laborator pentru testarea probelor la COVID-19, efectuat cu asistența specialiștilor din Republica Moldova. Nimeni n-a ținut cont de faptul că mai mult de 60 de medici sunt tratați inuman de autoritățile transnistrene și au acordat ajutorul necesar ca acest laborator să funcționeze. De azi, cel puțin 60 de probe se vor procesa la Tiraspol, asigurând pornirea oportună a tratamentului celor infectați. De menționat că în informația oficială a Agenției de știri ”RIA NOVOSTI” din FR din 15 aprilie curent, referitor la lansarea testărilor în laboratorul din Tiraspol, nu se spune un cuvânt referitor la faptul că laboratorul a fost perfectat cu ajutorul specialiștilor de la Chișinău. Nimic. Cu toate că în informațiile anterioare ale agențiilor locale, faptul dat se menționa. Am putea concluziona că Moscova e mai mult axată contra Chișinăului, decât cei de la Tiraspol.

Vom vedea evoluțiile, însă la moment este clar, că și în condițiile pandemiei, soldate cu consecințe grave, regimul secesionist și patronii acestuia nu sunt de acord a lua calea dreaptă, ci fac totul ce e posibil pentru a realiza planurile obscure.