Bun găsit, stimați ascultători, la o nouă ediție a emisiunii Dialoguri transnistrene. La microfon Radu Benea. Din sumarul ediţiei:
La început de an, şeful administrației din Tiraspol Evgheni Șevciuk i-a îndemnat pe transnistreni să-şi păstreze optimismul, chiar dacă economia regiunii va fi pusă la grele încercări. Vor fi sau nu reintroduse taxele pentru intrarea în Transnistria? Chişinăul dă asigurări că securitatea energetică a ţării nu va fi afectată de oprirea livrărilor de curent electric din Ucraina. Şi… un interviu în exclusivitate cu ambasadorul american la Chişinău, William Moser, pe final de mandat.
Începem, ca de obicei, cu buletinul de știri şi principalele evenimente ale săptămânii trecute:
***
Liderul transnistrean Evgheni Şevciuk a spus că una din realizările anului 2014 în regine a fost menţinerea stabilităţii rublei. Într-un interviu la postul oficial local Radio-1, difuzat vineri, el a mărturisit că autorităţile au avut de ales între devalorizarea rublei şi optimizarea cheltuielilor bugetare. Stabilitatea rublei, potrivit lui Şevciuk, a fost de preferat, chiar dacă pentru asta au fost necesare decizii nepopulare. Inflaţia, a spus el, ar fi cauzat regiunii probleme mult mai mari. Şevciuk a anticipat că anul 2015 va fi unul dificil pentru economie. Veniturile bugetare în prima decadă a lui ianuarie au fost de numai 30 la sută faţă de perioada similară a anului trecut. Detalii, după buletinul de ştiri.
În Republica Moldova leul moldovenesc şi-a continuat deprecierea, depășind în premieră pragul de 16 lei pentru un dolar. Banca Națională a anticipat că tendința de devalorizare se va menţine. Economiștii spun că aprecierea dolarului față de leu împiedică posibila ieftinire mai mare în Moldova a carburanților, în timp ce prețul petrolului pe piața internațională este în continuă scădere.
Ministerul Economiei de la Chişinău a declarat miercuri că securitatea energetică a Moldovei nu va avea de suferit în urma opririi importului de energie electrică din Ucraina. Kievul a sistat exporturile la sfârşitul lui decembrie, dar ştirea a devenit publică abia săptămîna trecută. Ucraina se confruntă cu un deficit de energie electrică din cauza dificultăţilor economice şi a conflictului din estul ţării. Consumul moldovean este acoperit acum în proporție de 75 la sută de către centrala electrică de la Cuciurgan, 25 la sută de energie este produsă local de centralele cu termoficare. În regiunea transnistreană, săptămâna trecută au continuat deconecrările în evantai de la energia electriccă în legătură cu reparaţia reţelelor de distribuţie.
Executivul transnistrean a decis să majoreze taxele de studii prin contract la Universitatea din Tiraspol. Motivul – lipsa de bani pentru reparaţia instituţiei. Taxele vor creşte cu până la 1000 de ruble (aproape 100 de dolari), în funcţie de facultate. Studiile la cele mai populare specialităţi, cum ar fi dreptul şi economia, vor costa aproape o mie de dolari anual. Conducerea universităţii spune însă că facilităţile care au existat până acum pentru anumite categorii de studenţi nu vor suferi schimbări.
***
Europa Liberă: Aşadar, liderul administraţiei transnistrene Evgheni Şevciuk a venit cu un şir de explicaţii pentru deciziile nepopulare de la început de an. În interviul de la postul oficial Radio-1 el a îndemnat, totodată, la consolidarea societăţii, spunându-le transnistrenilor că, oricât ar fi de greu, crizele întotdeauna iau sfârşit, mai devreme sau mai târziu. Relatează, Lina Grâu.
Liderul transnistrean Evghenii Șevciuk spune că măsurile nepopulare sunt necesare pentru a evita greutăți și mai mari. Șevciuk a explicat că reducerea suplimentelor la pensii este o consecință a înrăutățirii bruște a situației economice a regiunii și a scăderii încasărilor la buget. Din luna august 2014 Transnistria a pierdut peste 37 milioane ruble din cauza restricțiilor impuse de Ucraina la livrarea în Transnistria a produselor accizabile, în paralel au scăzut și producția întreprinderilor care sunt mari plătitori la buget.
Și situația este departe de a se îmbunătăți. În primele zece zile ale lunii ianuarie, veniturile bugetare au constituit doar 30 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. „Este o scădere colosală și în aceste condiții guvernul a decis să reducă suplimentele la pensii. Această decizie nepopulară a fost adoptată pentru a evita greutăți și mai mari, cum ar fi neachitarea pensiilor, întârzierea acestora sau deprecierea rublei”, a spus Șevciuk.
Acesta a amintit că Transnistria se împrumută cu 100 milioane dolari anual pentru a acoperi deficitul fondului de pensii, care este asigurat doar în proporție de 60 la sută. Banii împrumutați trebuie rambursați peste 10 ani, spune liderul regiunii transnistrene.
Acesta spune că suplimentele la pensii care vin din Rusia și care constituie 15 dolari pentru un pensionar, ar fi trebuit să se înjumătățească încă în a doua parte a anului trecut, având în vedere deprecierea rublei rusești, însă administrația regiunii a preferat să achite pensionarilor suma integrală, folosind resurse proprii. Astfel, pensionarii au avut, la început de an, o dublă dezamăgire – le-a fost redus în jumătate suplimentul transnistrean la pensie, iar suplimentul care venea din Rusia întârzie pentru o perioadă nedeterminată. „Plata suplimentelor va fi reluată pe măsură ce banii vor veni din Federația Rusă. Nu avem posibilitatea să acoperim aceste plăți din resurse proprii”, spune Evghenii Șevciuk.
Locuitorii regiunii transnistrene nu doar că vor avea venituri mai mici în acest an, ci vor avea parte și de majorări de prețuri și tarife. Pe lângă creșterea tarifelor pentru servicii și întreținerea locuințelor, aceștia vor plăti mai mult și în transportul public. Chiar și cei care până în prezent au beneficiat de gratuitate în transport vor plăti pentru călătorie, chiar dacă ceva mai puțin decât taxa comună. Evghenii Șevciuk spune că dacă nu ar fi fost adoptată această decizie, în acest an troleibuzele ar fi fost în incapacitate de a mai ieși pe linie. „Pentru a face plăți sociale masive trebuie să ai resurse. Noi nu avem asemenea resurse, pentru că transportul public și așa lucrează în pierdere. Costul unei călătorii în troleibuz este între 4 și 6 ruble, Iar atunci când plătim 1,5 sau 2,5 ruble nu acoperim nici măcar sinecostul. Și mai trebuie plătite și salariile oamenilor”, a subliniat Evghenii Șevciuk.
Șeful administrației transnistrene pune parțial responsabilitatea pentru agravarea situației economice din Transnistria pe seama factorilor externi.
„Instabilitatea valutei naționale rusești a dus la faptul că agenții noștri economici au pierdut contracte, iar veniturile lor au scăzut. Unii și-au oprit în general activitatea. Pe de altă parte, și Ucraina a oprit achizițiile din Transnistria, având în vedere situația de acolo. Iar Republica Moldova niciodată nu a cumpărat tot ce producem noi. Și cu Uniunea Europeană dinamica este negativă. Aceste trei piețe – Rusia, Ucraina și UE – sunt acum într-o încetinire care în 2015 se va reflecta și asupra economiei transnistrene”, spune Evghenii Șevciuk.
Acesta se plânge și de faptul că împotriva Transnistriei au fost ridicate bariere artificiale în calea comerțului extern, dar și a activității sectorului bancar. „Activitatea bancară este blocată, infrastructura de transport la fel. În plus, comerțul extern se face prin intermediul Moldovei. În 2014 Moldova a încetat să mai elibereze certificate pentru export și nu putem scoate mărfurile noastre prin Ucraina în Rusia. Dacă s-ar elimina barierele în domeniul bancar, în transport și la frontieră, cu ceva investiții, în 3-5 ani am putea deveni cu adevărat o regiune auto-suficientă”, spune Șevciuk.
El cere comunității internaționale să fie mai corectă cu Transnistria, spunând că presiunile politice duc la încălcarea drepturilor oamenilor de rând. „Sunt exercitate presiuni scopul cărora este de a folosit dificultățile economice și problemele sociale pentru a destabiliza situația și tabloul politic și a schimba vectorul de dezvoltare a Transnistriei”, a declarat Șevciuk.
El estimează că anul 2015 pentru regiunea transnistreană va fi și mai tensionat din punct de vedere economic. Potrivit liderului de la Tiraspol, are loc un război economic între Federația Rusă și Occident, care a dus la căderea rublei rusești, a prețurilor la petrol, încetinirea proceselor economice în Rusia, ceea ce influențează direct situația economiilor din Republica Moldova, Ucraina, dar și din regiunea transnistreană.
„Procesele economice negative apărute în 2014 își vor menține influența în anul 2015 și, cel mai probabil, vor fi resimțite și în 2016”, este de părere liderul regiunii transnistrene, Evghenii Șevciuk.
***
Europa Liberă: O altă iniţiativă recentă a lui Şevciuk a fost de a modifica regimul de intrare în regiune a străinilor care nu deţin aşa-zisa cetăţenie transnistreană, ceea ce a provocat, de data aceasta, îngrijorări pe malul drept al Nistrului. Corespondenta noastră Karina Maximova a trecut în revistă principalele amendamente. Revine la microfon, Lina Grâu.
Liderul de la Tiraspol Evghenii Șevciuc a trimis pentru examinare în Sovietul Suprem, organul legislativ al regiunii transnistrene, proiectul de lege „Despre migrație”, care reglementează condițiile de intrare și ieșire din Transnistria a străinilor care nu dețin cetățenia transnistreană. Administrația lui Șevciuk a considerat că până în prezent acest tip de relații era reglementat de norme juridice care nu conțineau setul complet de instrumente pentru controlul asupra fluxurilor migraționale.
Proiectul transnistrean a fost elaborat în baza legislației rusești – a legii cu privire la evidența migrațională a cetățenilor străini și a persoanelor fără cetățenia Federației Ruse, a legii cu privire la statutul juridic al cetățenilor străini în Federația Rusă și a legii cu privire la refugiați.
Articolele 13 și 25 ale documentului propus pentru examinare reglementează ordinea de intrare în Transnistria. Străinii care planifică să viziteze regiunea de pe malul stând al Nistrului a Republicii Moldova trebuie să aibă la ei pașaportul, o invitație perfectată în forma stabilită, sau un permis de intrare. Ultimul document va fi elaborat la postul migrațional de la intrarea în Transnistria, iar pentru această procedură va fi percepută o taxă.
Recent, la punctele de trecere de la intrarea în Transnistria administrația regiunii a introdus un sistem automatizat de evidență, ceea ce i-a scutit pe cei care vizitează zona de completarea în regim manual a anchetelor migraționale. Acum, cetățenii prezintă actele, un angajat al serviciului migrațoinal completează câmpurile cerute de programul electronic, iar imprimanta livrează talonul de intrare, unde este deja indicat numele persoanei care intră în Transnistria, perioada estimată de ședere, precum și adresa părții-gazdă. Cetățenii Republicii Moldova nu achită niciun fel de plăți pentru acest serviciu. În caz de pierdere a tichetului se poate obține o copie în secțiile de pașapoarte la locul înregistrării provizorii. Dacă persoana se află pe teritoriul Transnistriei peste termenul declarat, se va considera că aceasta a încălcat regimul migrațional. Încălcarea este sancționată cu o amendă în valoare de 15 salarii minime calculate, ceea ce echivalează cu 23 dolari. Pentru 2015 cota salariului minim stabilită pentru calcularea amenzilor este de 17 ruble transnistrene.
Invitația pentru intrarea în Transnistria poate fi perfectată de o persoană fizică sau juridică din Transnistria, precum și de către cetățenii străini care locuiesc în regim permanent în regiune. Invitația trebuie să conțină numele invitatului, scris cu alfabet rusesc, data și locul nașterii, genul, cetățenia, statul de reședință, numărul și data eliberării actului de identitate, scopul vizitei, termenul estimativ al aflării în Transnistria, denumirea organizației care invită și adresa exactă a acesteia sau numele persoanei fizice care face invitația, adresa de domiciliu a gazdei, numărul și data înregistrării invitației. Documentul mai trebuie înregistrat la serviciul migrațional. Termenul de valabilitate al invitației este de șase luni din data înregistrării.
Însă articolul are și o specificare – pentru cetățenii străini care au fost incluși în lista specială aprobată de executivul Transnistriei, precum și pentru persoanele fără cetățenie care locuiesc pe teritoriul altor țări și care sunt, de asemenea, incluși în lista aprobată de autoritățile transnistrene, prezentarea invitației și a permisului de intrare nu este necesară.
Ce state vor fi incluse în lista respectivă nu este clar deocamdată. Dacă proiectul de lege va fi aprobat în forma în care a fost prezentat, atunci pentru pregătirea actelor subnormative – categorie în care intră și lista cu cei scutiți de prezentarea unei invitații – va fi rezervată aproximativ o lună.
Dar deocamdată organul legislativ de la Tiraspol nu a examinat inițiativa șefului administrației transnistrene. Nu este exclus ca proiectul de lege să fie respins de sovietul suprem în forma în care a fost propus, fie remis pentru a fi completat.
***
Europa Liberă a încercat să afle ce cred locuitorii de rând din Tiraspol şi Bender despre eventuala înăsprire a regimului de circulaţie pentru cei care nu au aşa zisa „cetăţenie transnistreană”.
Я против этого. Я считаю, что документы – это лишняя бюрократия.
Я не знаю, но мне кажется – зачем? А кто вообще сюда приезжает и зачем? Что уезжают – я знаю, потому что работы нет, жить практически не на что, пенсии маленькие… Ну, я не знаю, кто сюда приезжает?
Ну, в равной мере нужно, то есть, улучшить надо было этот закон, по любому. Не знаю, как оно будет, то есть они там на рассмотрение и так далее и так далее, особо я с этим не сталкивался, но как есть, друзья, которые в Россию ездили, они уезжают, наоборот… Но все равно, если будет большой наплыв мигрантов, это все равно как бы ненормально. Украинские события могут спровоцировать людей переехать в Приднестровье, потому что здесь намного лучше условия.
С одной стороны, хорошо, не будешь долгое время находиться на таможне, как всегда долго ждать. Быстрее попадешь в место развлечения. А с другой стороны – контрабанды больше будет, рост коррупции, да, если проще так сказать.
Это больше нас в резервацию загоняют. Если к нам так будут приезжать, как же мы будем ездить в гости? А родственные связи всегда были выше политики, даже возьмите Украину сейчас, война войной, а люди все равно дружат, к родственникам ездят, везде, по всему Советскому Союзу. Так и у нас здесь, то же самое: люди разбросаны, кто уехал, кто приехал… Да просто оттолкнем родню последнюю. Тех, которые немного поддерживают с нами какие-то отношения, помогают в тяжелую минуту. Правительство правительством, государство государством, но пока, как говорится, государство заплатит, родственник поможет, правильно?
Не думаю, что это хорошо – закрываться от всех. Нехорошо…
Я живу здесь, дети на Украине, так что, надо постоянно это все делать? Для тех, кто родился здесь – допустим, у меня дети все здесь родились, но паспорта у них украинские и они там. Для них, может быть, да, действительно, попроще чтоб было. А уже для посторонних – может, это и нужно…
Europa Liberă: Opinii culese la întâmplare pe străzi din Tiraspol şi Bender.
***
Europa Liberă: Guvernul moldovean în demisie a confirmat că la sfârșitul anului trecut Moldova a încetat să mai importe electricitate din Ucraina, care are ea însăși probleme în a-și mulțumi consumatorii interni, pe fondul conflictului din estul industrializat al țării. Ce efecte are noua situație asupra aprovizionării cu electricitate a Moldovei, a încercat să afle Tamara Grejdeanu.
Din luna decembrie a anului trecut, curentul electric de import este cumpărat doar de la Centrala de la Cuciurgan, furnizorii ucraineni mai acoperă maxim 1% din cotele de consum. Sursele locale pot genera o cota de 25 la sută din energia electrică necesară. Pentru experţi, o astfel de aşezare a pasienţei nu este o surpriză. Ei prognozau mai demult o foarte posibilă sistare a exportului de energie electrică de producţie ucraineană. Expertul în securitate energetică Vadim Ceban spune că, deocamdată, nu ar fi motive de îngrijorare, centrala din stânga Nistrului suplinind deficitul, însă în condiţiile dependenței de un singur furnizor de curent, probleme pot apărea oricând, susţine expertul:
„Furnizorul acesta este un partener stabil, credibil, cel puţin în ultimii ani a demonstrat acest lucru, dar totuşi este un singur furnizor şi, din acest punct de vedere, n-aş zice că chiar suntem în siguranţă maximă de 100 de procente. Nu cred că vor fi probleme cu aprovizionarea, Centrala Electrică de la Cuciurgan lucrează în regim stabil, dar, evident, n-aş spune că este un lucru bun pentru noi.”
După oprirea livrărilor de curent electric din Ucraina, Ministerul Economiei dădea asigurări, printr-un comunicat de presă, că securitatea energetică a ţării nu este în pericol întrucât, citez: „Centrala din regiunea transnistreană a demonstrat în timp că este un parter de încredere”.
Preşedintele Asociaţiei Consumatorilor de energie electrică, Nicolae Mogoreanu, este însă de părere ca în situaţia geopolitică actuală este riscant pentru Republica Moldova să se bizuie pe un singur furnizor:
„Să admitem că la Cuciurgan ceva se întâmplă, centrala a rămas fără combustibil sau două, trei grupuri s-au defectat, că şi la ei sunt probleme. Evident că gradul de siguranţă s-a diminuat. Dacă avem o singură sursă de alimentare, cine poate să spună că fiabilitatea este asigurată?”
Faptul că acum Republica Moldova achiziţionează curent electric doar de la Centrala de la Cuciurgan, ar trebui să impulsioneze autorităţile să ducă la bun sfârşit proiectele de interconectare a reţelelor de energie electrică cu România, sunt de părere experţii în probleme energetice. Nicolae Mogoreanu spune că despre acest lucru se discută de aproape două decenii, dar deocamdată fără vreun efect:
„Sunt mai multe variante, ca număr de interconexiuni şi ca modalităţi de realizare a acestor interconexiuni. În orice timp, paralel am putea lua energia din România, mai cu seamă că ei au surplus de energie în zona de sud, în zona Cernavodă. Aici sunt două momente: voinţa politică şi realizarea acestei voinţe. Şi Europa era interesată, într-o perioadă, dar când a văzut că numai se vorbeşte, dar nu se face nimic, cam s-a dat la o parte, dar problema poate fi reanimată.”
Republica Moldova şi-a asumat în faţa ţărilor Uniunii Europene angajamentul de a liberaliza piaţa în domeniul energiei electrice până în anul 2016. Expertul în energetică Vadim Ceban spune că proiectele de interconectare cu România se conţin şi în Strategia naţională pentru securitate energetică, rămâne doar să se negocieze cu comunitatea energetică şi să se găsească instrumentele care ar facilitatea atragerea investiţiilor necesare:
„În primul rând, trebuie să fie regulile clare de joc, cel puţin pentru investitori. În situaţia când avem doar un singur furnizor noi trebuie să dezvoltăm mecanismele de atragere a acestor investitori, ca să fie cointeresaţi să învestească în centralele de generare pe teritoriul Republicii Moldova. În plus, să fie interesaţi şi trader-ii care vor activa pe piaţa energetică, că dincolo de liniile de interconexiune cineva trebuie să vândă şi să cumpere această energie electrică, să iasă pe piaţa energetică angro din România şi, respectiv, să ajungă la acel consumator din Republica Moldova.”
Întrebat dacă Guvernul de la Bucureşti intenţionează să sprijine Republica Moldova, urmare a sistării livrărilor de energie electrică din Ucraina, premierulVictor Ponta a spus, joi, 15 ianuarie că, citez: „vor exista discuţii”.
Şi Ministerul Economiei anunţă că mai multe proiecte de interconexiune cu România sunt în proces de elaborare, însă această declaraţie nu pare liniştitoare pentru experţi, care consideră mult mai realistă perspectiva reluării importului de energie din Ucraina.
***
Europa Liberă: Democraţia nu vine din afară, democraţia nu este făcută de partide şi politicieni, democraţia este datoria şi responsabilitatea fiecărui cetăţean, zi de zi. Într-un interviu cu Europa Liberă la încheierea mandatului la Chişinău, ambasadorul american William H. Moser îndeamnă la mai multă democraţie, reafirmă că „neutralitatea” trebuie să rămână alegerea liberă a cetăţenilor şi pledează pentru mai multă cooperare economică, drept cale spre soluţionarea crizei transnistrene. Interviul a fost realizat de Diana Răileanu:
Europa Liberă: Pentru că suntem la un interviu de adio, dle Ambasador, pentru început am să vă rog să faceţi un bilanţ al celor peste trei ani cît v-aţi aflat în Republica Moldova. Cum a evoluat între timp ţara?
William H. Moser: „Pentru mine, toată perioada în care mi-am exercitat funcţia de Ambasador în Republica Moldova a fost una fascinantă şi plină de satisfacţii. De fapt, în urmă cu câteva săptămâni, în decembrie, am discutat cu succesorul meu, noul Ambasador, şi i-am spus că sunt foarte trist că trebuie să plec şi că pot doar să-l felicit, pentru că sunt sigur că va avea parte de o experienţă nemaipomenită în Republica Moldova.
Desigur, dacă mă uit în urmă şi analizez toţi aceşti ani, îmi dau seama că, de fapt, toată această experienţă a fost o combinație dintre realizări, la care au contribuit şi Statele Unite, dar şi unele dezamăgiri, pentru că mi-aş fi dorit să înregistrăm mai multe rezultate în aceşti peste trei ani.
Realizarea cea mai mare a autorităţilor de la Chişinău o reprezintă semnarea Acordului de Asociere la Uniunea Europeană, care îl include şi pe cel de Liber Schimb. Statele Unite, prin intermediul diferitor programe de asistenţă tehnică, au ajutat Republica Moldova să ajungă până la semnarea acestor Acorduri. Un exemplu este programul nostru de asistenţă pentru sporirea securităţii la hotar, prin intermediul căruia au fost oferiţi peste 30 de milioane de dolari în ultimii ani Republicii Moldova.
Multe dintre propunerile de reformare a economiei, asupra cărora am lucrat cu autorităţile moldovene, au ajutat Republica Moldova să semneze Acordul de Liber Schimb cu Uniunea Europeană. Însă, pe lângă aceste realizări, mai sunt şi domenii în care mai avem mult de lucru, aici mă refer, în primul rând, la reforma justiţiei. De asemenea, mai sunt multe de făcut în lupta cu corupţia, însă pentru a atinge performanţă la acest capitol reformarea justiţiei este crucială.”
Europa Liberă: Cu siguranţă, dle Ambasador, cea mai mare realizare a anului care a trecut a fost semnarea de către Republica Moldova a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană şi liberalizarea regimului de vize. Totuşi, care sunt provocările în calea Republicii Moldova, pentru ca ea să ajungă o ţară cu adevărat democratică şi europeană?
William H. Moser: „Cred că cetăţenii moldoveni sunt cei care pot contribui, întâi de toate, la procesul de dezvoltare a Republicii Moldova, astfel încât ţara să devină una cu adevărat de succes şi stabilă economic, aşa cum şi-o doresc oamenii. Deseori, în discuţiile pe care le-am avut cu cetăţenii moldoveni din toată ţara, le explicăm cît de importantă este implicarea lor în procesul de democratizare a ţării. Da, şi-au dorit semnarea unui Acord de Asociere cu Uniunea Europeană şi au obţinut acest lucru, însă, aşa cum am mai spus, mai sunt multe probleme care urmează a fi depăşite.
Bănuiesc că veţi dori să discutăm despre corupţie, pentru că este un domeniu asupra căruia insistăm cu toţii foarte mult, însă cred că la fel de important este să punem accentul asupra drepturilor omului. Pentru ca Republica Moldova să devină o ţară cu adevărat democratică, integrată în Uniunea Europeană, cetăţenii moldoveni trebuie să aibă întipărit în comportament sentimentul de toleranţă şi acceptarea diversităţii, să realizeze că drepturile omului sunt cruciale pentru dezvoltarea ţării.”
Europa Liberă: De-a lungul anului 2014 s-a discutat mult despre combaterea propagandei ruseşti care s-a tot făcut simţită în regiune mai ales de la declanşarea conflictului din Ucraina. Consiliul Coordonator al Audiovizualului a aplicat un şir de amenzi în acest sens, suspendând provizoriu şi un post rusesc difuzat în Republica Moldova. Desigur, în acest caz reacţia instituţiilor internaţionale care urmăresc cum funcţionează democraţia în Republica Moldova a fost una de dezaprobare. Totuşi, ce pot face autorităţile moldovene ca, pe de o parte, să nu încalce regulile democraţiei, iar pe de altă parte, să-şi protejeze cetăţenii de consecinţele unui „război mediatic”?
William H. Moser: „Sunt foarte înţelegător cu problema pe care o are de înfruntat Republica Moldova vizavi de propaganda rusească. Ştim cît poate fi de dificil. În Statele Unite credem că cea mai sigură cale de a echilibra un discurs rău sau un discurs incorect e să avem mai multă informaţie. Altfel spus, antitodul propagandei nu e să închizi sursa acestei propagande, dar să oferi oamenilor mai multă informaţie echilibrată şi obiectivă. Iată de ce credem în instituţii ca Radio Europa Liberă, pe care o considerăm o sursă de informare corectă şi echilibrată, care poate oferi ascultătorilor o varietate largă de viziuni, fapt pe care îl considerăm foarte important.
În Republica Moldova, la capitolul diversificarea surselor media mai sunt multe de făcut, însă în următorii ani, Statele Unite sunt gata să colaboreze pentru a îmbunătăţi acest aspect. Într-o democraţie, cel mai bun cetăţean este un cetăţean informat, care caută să obţină informaţii din mai multe surse.
Nu văd nicio problemă ca o persoană să privească emisiuni despre care se ştie că reprezintă propagandă curată. Însă aceste viziuni trebuie echilibrate cu alte emisiuni, astfel încât fiecare cetăţean să poată face o concluzie logică despre cum stau lucrurile cu adevărat. Atunci când fiecare om va face acest lucru, va avea parte de o viziune echilibrată asupra lucrurilor.
Astăzi, oamenii au acces la mai multe surse de informare, internetul este foarte dezvoltat în Republica Moldova, acest trend este unul pozitiv, or, în trecut, aveai acces doar la informaţia care era difuzată la televiziunea de stat, controlată de guvernanţi, informaţie pe care oamenii o credeau. Astăzi sunt tot mai multe surse de informare.
Un lucru asupra căruia am o părere pozitivă şi pe care îl urmăresc că se dezvoltă în Republica Moldova este dialogul public. Oamenii spun direct ce cred, inclusiv despre primele persoane în stat. Aceste discuţii sunt foarte încurajatoare. Cetăţenii moldoveni înţeleg, de fapt, ce se întâmplă în ţara lor şi îşi doresc ca opinia lor să ajungă în mass-media şi vor ca liderii lor politici să fie criticaţi. Acest lucru este foarte important în dezvoltarea unei societăţi democratice.”
Europa Liberă: Dle Ambasador, să ne referim la rezolvarea conflictului transnistrean. De facto, negocierile în formatul „5+2” au intrat în impas. Viziunile celor două maluri ale Nistrului sunt diferite: autorităţile de la Tiraspol au declarat categoric că singurul vector integraţionist pe care îl au în vedere este cel estic – adică Uniunea Vamală cu Rusia. Chișinăul, dimpotrivă, se îndrepată spre Vest. Vedeți vreo cale de compromis?
William H. Moser: „Eu cred că, deşi uneori nu se vede nicio cale de compromis, din punctul meu de vedere, discuţiile paşnice sunt singura posibililtate de a rezolva această situaţie.
Trebuie să vă spun că am fost un participant activ în discuţiile din ultimii ani în formatul „5+2”. Am asistat la multe întâlniri şi am fost foarte şi foarte dezamăgit că progresul este atât de încet şi nu am reuşit să găsim o cale de compromis. Însă, cred în continuare că trebuie mai curând să negociem şi să găsim domenii de coperare, decât să rezolvăm acest conflict prin alte căi decât cele paşnice. Iată de ce vreau să vă garantez că Guvernul nostru se va implica activ în găsirea, în continuare, a unei soluţii de compromis.
Cred că semnarea Acordului de Liber Schimb cu Uniunea Europeană ar putea fi o bună oportunitate pentru ambele părţi. Desigur, acum abia este implementat acest Acord, ceea ce înseamnă că Chişinăul va trebui să aducă economia la standardele europene. Perioada este una prielnică pentru a duce un dialog cu partea transnistreană astfel încât ambele maluri ale Nistrului să construiască împreună o nouă economie. Eu cred că un asemenea dialog are potenţial în cadrul negocierilor la care participăm cu toţii, OSCE, Uniunea Europeană, inclusiv Federaţia Rusă.
Regiunea transnistreană trebuie să fie integrată în Republica Moldova, într-un teritoriu unificat, cu un statut special pentru Transnistria. Din punctul meu de vedere, în cadrul spaţiului economic al Uniunii Europene, acest scop are mai multe şanse să devină realitate. Ambele părţi trebuie să-şi dezvolte economiile pentru a deveni mai moderne şi competitive din punct de vedere economic.
Este interesant că majoritatea exporturilor din Transnistria sunt deja îndreptate spre Uniunea Europeană, deci, astăzi, sunt companii din regiune care au comerţ activ în spaţiul european. Viitorul lor, cred, este alături de Moldova în marele spaţiu comercial al Uniunii Europene.”
Europa Liberă: În aceste zile, Dle Ambasador, asistăm cu toţii la discuţii aprinse privind formarea coaliţiei de guvernământ. De fapt, care sunt aşteptările partenerilor occidentali ai Republicii Moldova de la viitoarea coaliţie de guvernare care se aşteaptă să fie întemeiată la Chişinău?
William H. Moser: „Un lucru important asupra căruia viitoarea coaliţie va trebui să depună tot efortul este implementarea Acordului de Asociere şi al celui de Liber Schimb, iar Statele Unite vor fi alături de Chişinău pentru a ajuta ca acest lucru să se întâmple. Vrem să vedem că Republica Moldova duce la bun sfârşit reformele necesare pentru a se integra în Uniunea Europeană şi credem că acest lucru reprezintă prioritatea numărul unu pe agenda viitoarei guvernări.
De asemenea, în paralel, ne aşteptăm la continuarea reformei din justiţie, reforma sectorului bancar, astfel încât să nu mai vedem probleme financiare cu care s-au confruntat cei de la Unibank, Banca de Economii sau Banca Socială, probleme regretabile, deci, trebuie întreprinşi paşi importanţi pentru a înlătura problemele sistemice care au permis acestui colaps bancar să aibă loc.
Toate aceste reforme sunt parte a agendei de integrare a Republicii Moldova. Dacă viitoarea coaliţie se va dedica acestui pachet de reforme, va reuşi, alături de partenerii săi occidentali, să pună la punct un program de guvernare care va dezvolta ţara pe potriva aşteptărilor oamenilor. Vrem să asigurăm cetăţenii acestei ţări, iar noi ne construim relaţia, în primul rând cu cetăţenii, că Statele Unite vor fi alături de Republica Moldova pentru a duce la bun sfârşit aceste reforme.”
Europa Liberă: Republica Moldova este o ţară neutră, iar subiectul neutralităţii este şi pe agenda negocierilor între partidele care discută acum crearea unei coaliţii de guvernământ. Ţinând cont de evoluţiile din regiune, îşi poate permite Republica Moldova în continuare menţinerea statutului de neutralitate? În ce măsură statutul de neutralitate este în folosul relaţiei cu Occidentul şi a aspiraţiilor de integrare europeană a Republicii Moldova?
William H. Moser: „În privinţa acestui subiect întotdeauna mi-am axat comentariul asupra a două lucruri: aşa cum a spus preşedintele Barack Obama la Summitul NATO din Ţara Galilor, acum câteva luni, Moldova are dreptul să se apere şi trebuie să aibă capacitatea necesară să-şi apere teritoriul. Este un drept al tuturor statelor suverane.
În al doilea rând, noi, Statele Unite, vrem să ajutăm Republica Moldova să-şi întărească capacitatea militară astfel încât să se poată apăra mai bine şi să-şi poată atribui un rol mai responsabil în operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii. Iată de ce, cea mai mare realizare a ţării pe parcursul acestor trei ani cât m-am aflat în Republica Moldova, a fost trimiterea trupelor de militari moldoveni în Kosovo. Această participare a fost foarte importantă.
Dacă Republica Moldova îşi va întări capacitatea militară, îşi va consolida relaţia cu NATO şi participa mai activ la operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii, aceste acţiuni în niciun caz nu vor viola statutul de neutralitate a ţării. De fapt, Statele Unite niciodată nu au cerut Republicii Moldova să-şi schimbe statutul de neutralitate.
Noi avem relaţii de cooperare cu mai multe ţări neutre, mă refer la Noua Zeelandă, Suedia, Finlanda, şi niciodată nu le-am cerut să-şi schimbe acest statut. Însă credem că Republica Moldova se poate apăra mai bine, poate avea o cooperare mai bună cu NATO, poate participa la operaţiuni de menţinere a păcii în lume şi, în acelaşi timp, să-şi menţină cu fermitate statutul de neutralitate. Din punctul nostru de vedere, acest statut este o alegere a cetăţenilor acestei ţări şi Republica Moldova singură trebuie să ia o decizie în privinţa statutului. Nicio ţară nu trebuie să forţeze Republica Moldova să facă o alegere anume. Noi credem că această alegere poate fi luată doar de cetăţeni şi nu de cineva din afară.”
Europa Liberă: Dle Ambasador, recentele atacuri teroriste de la Paris au arătat cît de vulnerabilă este lumea la capitolul securitate şi siguranţă. Putem spune că Republica Moldova, fiind o ţară mică şi neutră, este departe de asemenea pericole?
William H. Moser: „Cea mai bună apărare împotriva terorismului internaţional este cooperarea cu ţări care împărtăşesc aceleaşi valori la acest capitol. Terorismul internaţional este o problemă transfrontalieră, depăşeşte hotare şi afectează mai multe state. Noi vrem să lucrăm cu Republica Moldova inclusiv în ceea ce priveşte terorismul internaţional şi credem că această cooperare este una foarte efectivă pentru ţară.
Spunând acestea, voi repeta că aplicarea corectă a legii, oferirea unor servicii de calitate cetăţenilor, reducerea corupţia, astfel încât cetăţenii să aibă încredere în acest stat, iarăşi, reprezintă un aspect esenţial în lupta împotriva terorismului. Sunt mândru, de exemplu, că în Statele Unite, chiar dacă am avut mari discuţii despre aplicarea eficientă a legii, cetăţenii americani oricum au încrederea că statul îi protejează. Cetăţenii din Republica Moldova trebuie să aibă aceeaşi încredere – un aspect important în lupta contra terorismului internaţional.”
Europa Liberă: Dle Ambasador, la plecarea din Republica Moldova, ce veţi lua de aici, în afară de amintiri? Se va regăsi în bagajul Dvs. şi o sticlă de vin moldovenesc?
William H. Moser: „Voi încerca, dacă Serviciul Vamal din Statele Unite va fi înţelegător, să iau câteva sticle de vin din Republica Moldova, poate mai multe chiar. De fapt, chiar îmi vor lipsi vinurile moldoveneşti. De asemenea, am şi o colecţie de flori din Republica Moldova pe care le voi lua cu mine în Statele Unite. Pe lângă toate acestea, iau cu mine amintiri foarte frumoase şi clipe de neuitat petrecute aici, alături de oamenii pe care i-am întâlnit. Relaţiile calde pe care le-am stabilit sunt de nepreţuit. Partea frumoasă e că aceste amintiri nu mi le poate lua nimeni şi nu aş schimba experienţa din Republica Moldova pentru nimic în lume. Chiar dacă realizăm, eu şi soţia mea, că e timpul să plecăm acasă, să ştiţi că ne întristează această plecare.”
Sursa: http://www.europalibera.org/content/transcript/26801812.html
Europa Liberă: Ambasadorul Statelor Unite în Republica Moldova, William Moser, într-un interviu în exclusivitate pentru Europa Liberă, realizat de Diana Răileanu.
***
Europa Liberă: Doamnelor şi domnilor, aici se încheie emisiunea noastră. Prezentatorul ei, Radu Benea vă mulțumește pentru atenție şi vă dorește toate cele bune. Aici e Radio Europa Liberă.