Eduard Bumbac: Evoluții recente în zona de securitate

Evoluţia proceselor din Zona de Securitate este dominată de tentativele administraţiei de la Tiraspol de a-şi fortifica a.n. „frontieră” şi limita definitiv prezenţa instituţiilor constituţionale ale Republicii Moldova în estul ţării. Pentru realizarea deciziilor au fost mobilizate capacităţile întregului spectru disponibil de mijloace, prioritatea fiind atribuită a.n. structuri de forţă şi „mae”. Cu aportul direct al „kgb” se instituie un sistem rigid de control al a.n. „hotar rmn”, este majorat ilegal numărul punctelor de control în ZS, sunt transpuse în practică provocări şi campanii propagandistice.

 

Situaţia curentă în Zona de Securitate

– Cu ignorarea normelor Comisiei Unificate de Control, administraţia de la Tiraspol îşi consolidează „hotarul”, în special pe sectoarele centru şi sud ale ZS. Datele din posesie sesizează realizarea de a.n. „kgb” a activităţilor preparatorii pentru demararea procedurilor de demarcare a „frontierei” dintre „rmn” şi RM.         

– Pe parcursul ultimelor luni CUC fixează o activizare a trupelor de grăniceri din cadrul „kgb”, care au intensificat regimul de control pe linia administrativă a raioanelor de est. Suplimentar la posturile de grăniceri şi vameşi existente sunt şi grupuri mobile de patrulare, conducerea „kgb” a decis crearea de „puncte secrete” / ambuscade, amplasate în special în zonele verzi din sudul ZS.

– Observatorii militari ai RM au fixat cazuri când în posturile de trecere transnistrene au activat un număr suplimentar de colaborator la podul Camenca-Senatovca, podul Rezina-Rîbniţa, postul Bender-Varniţa, postul pe traseul Dubăsari-Grigoriopol la intersecţia spre s. Doroţcaia.

– La postul nr. 717 (Bender-Varniţa), de către grănicerii şi vameşii transnistreni a fost oprit fără temei automobilul militar al pacificatorilor RM, care se întorcea de la lucrările de amenajare a postului nr. 6 (Gîsca). Partea transnistreană a blocat ieşirea la faţa locului a observatorilor militari şi n-au putut explica scopul reţinerii pacificatorilor moldoveni timp de circa 1,5 ore.

– Pacificatori militari ai RM au fost stopaţi de un post mobil al miliţiei transnistrene la intrarea în or. Bender, în preajma ocolului silvic, fără a explica motivul. Observatorii militari ai Transnistriei au refuzat să iasă la faţa locului, ca urmare miliţienii au plecat şi militarii s-au deplasat la unitate.

– Cel mai sfidător a fost cazul din 5 februarie a.c. din s. Parcani, când 5 pacificatori ai RM au fost reţinuţi, interogaţi, deposedaţi de bunurile personale, etc, care se deplasau prin ZS şi au onbservat persoane în ţinută militară, care au reţinut profesorii liceului „Lucian Blaga” din Tiraspol.

Acţiuni împotriva instituţiilor constituţionale ale RM din estul ţării

– Analiza informaţiei la temă sesizează intenţiile „serviciilor speciale” transnistrene de a pune pe rol mai multe acţiuni provocatorii, ce urmăresc scoaterea definitivă din mun. Bender a Inspectoratului de poliţie, a efectivului instituţiilor penitenciare ale MJ al RM şi Biroului de evidenţă a populaţiei.

– Delegaţia „rmn” la CUC permanent insistă cu speculaţii privind „activitatea ilegală” a Inspectoratului de Poliţie Bender (precum că în oraş ar trebui să activeze doar 100 poliţişti, membri au Grupului unificat operativ de anchetă), necesitatea evacuării din Bender a filialei ÎS „Registru” şi abordate de urgenţă prezenţa „ilegală” a altor instituţii republicane în Zona de securitate.  

– Administraţia secesionistă a decis înregistrarea obligatorie din 01.11.2013 în posturile de grăniceri ale „kgb” a colaboratorilor organelor de drept ale RM care se deplasează în mun. Bender în scop de serviciu.

– Obligarea locuitorilor regiunii ce lucrează în instituţii republicane (inclusiv amplasate în dreapta Nistrului) să achite impozite în bugetul „rmn”. Aceşti funcţionari au fost avertizaţi, precum că în cazul nesupunerii executării cerinţelor înaintate, ei vor fi atraşi la răspundere administrativă/penală conform legislaţiei „rmn” pentru evaziune fiscală.

A.n. procuratură a remis avertizări Inspectoratului de Poliţie Bender referitor la necesitatea prezentării de colaboratori a certificatelor pe venit pentru achitarea impozitelor „rmn”.

– În acelaşi timp, administraţia secesionistă depune eforturi pentru consolidarea propriilor structuri de miliţie în ZS, inclusiv cu scopul de intimidare a organelor de poliţie.

Referitor la tehnica militară şi elicoptere

– Un alt aspect în evoluţia situaţiei este marcat de intenţia autorităţilor tiraspolene de a-şi consolida şi mobiliza potenţialul militar. Pe parcursul ultimelor luni se remarcă o sporire a numărului de cantonamente petrecute de „ministerul apărării rmn”. Se atestă o activizare a „direcţiei informaţii militare” a „ministerului apărării” în culegerea datelor despre formaţiunile militare şi paramilitare ale RM din ZS.

– E. Şevciuk a dat indicaţii „ministrului apărării rmn” Alexandr Luchianenco să sporească pregătirea de luptă a „armatei rmn” pentru petrecerea cantonamentelor planificate. În context, se mizează pe oferirea muniţiilor de partea rusă, în secret de la depozitul de la Colbasna. 

– Administraţia de la Tiraspol mizează pe obţinerea tehnicii militare ruse în urma procesului de modernizare a contingentului FR dislocat în regiune, fost în folosinţa GOTR şi pacificatorilor ruşi.

– Este modernizată pista de decolare a aerodromului din Tiraspol.

Politica de extindere a administraţiei de la Tiraspol

– Datele sistematizate permit a conclude prezenţa în acţiunile exponenţilor secesionişti a unor pîrghii „expansioniste” de lungă durată, care au ca scop de moment destabilizarea situaţiei social-economice şi politice în ZS, iar în perspectivă instituirea a.n. „frontiere” pe rîul Nistru şi impunerea controlului asupra unor localităţi din adiacenţa or. Bender.  În acelaşi scop, autorităţile secesioniste periodic organizează diverse acţiuni cu caracter provocator pentru a demonstra deţinerea controlului şi spori influenţa în aceste localităţi        

– În anul 2014 administraţia secesionistă din Dubăsari intenţiona să creeze nuclee pro-Tiraspol în localităţile din stînga Nistrului aflate în cîmp constituţional. Exemplu s. Doroţcaia terenurile arabile. Accentul fiind pus pe persoanele ce beneficiază de pensii şi îndemnizaţii din bugetul „rmn”. Scopul acestora este de a iniţia procese de trecere în perspectivă a acestor localităţi sub jurisdicţia Tiraspolului. Planuri similare sunt în privinţa unor localităţi din Anenii Noi şi Căuşeni, însă de o perspectivă mai îndelungată.

Sensibilizarea opiniei interne şi externe

– La diferite reuniuni interne şi internaţionale conducerea a.n. „minister de externe rmn” speculează intens cu vina exclusivă a Chişinăului în tensionarea situaţiei în ZS şi măsurile „excelente” ale Tiraspolului pentru rezolvarea neînţelegerilor ce sunt ignorate de autorităţile centrale. De asemenea, sunt remise periodic scrisori cu conţinut similar în adresa actorilor implicaţi în rezolvarea diferendului.

– Tiraspolul speculează cu:

            – fără acordul CUC, Chişinăul instalează şi construieşte noi obiecte de infrastructură, indiferent de profilul funcţionării;

            – încălcarea intenţionată de poliţişti a principiilor de activitate a Grupului Comun Operativ de Anchetă prin organizarea răpirii „cetăţenilor rmn”;

            – prezenţa „ilegală” în Bender a penitenciarelor şi biroului Î.S. „Registru”.

– La nivel intern se revine la tactica folosită în „perioada Smirnov” de mobilizare a „mişcărilor patriotice transnistrene” la acţiuni radicale în privinţa instituţiilor de stat ale RM (eventual proteste, blocări a intrării în sediu, etc.). De asemenea, au fost organizate scrisori în adresa FR cu solicitări de recunoaştere a „independenţei rmn” şi preconizate în adresa actorilor „5+2” de sensibilizare referitor la „ilegalităţile” Chişinăului în Zona de Securitate.