În contextul dinamicii evenimentelor din ultimele săptămâni, constatăm că Ministerul Apărării al Federației Ruse în mod deschis a concentrat și dislocat trupe la frontiera cu Ucraina. Astfel, unitățile militare de luptă rusești sunt desfășurate în regiunile Smolensk, Voronezh, Rostov și în Peninsula Crimeea.
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a explicat concentrarea de trupe rusești la frontiera cu Ucraina prin aceea că această țară devine o regiune explozivă: „Ucraina devine iarăși o regiune foarte instabilă. Orice țară care are la frontierele sale o regiune potențial instabilă, periculoasă, explozivă, ia, bineînțeles, măsurile necesare pentru asigurarea propriei securități”, a afirmat acesta. Secretarul de presă al președintelui rus a mai informat că în cursul convorbirii telefonice pe care a avut-o recent cu Cancelarul Germaniei, Angela Merkel, președintele Vladimir Putin a explicat că deplasarea trupelor rusești pe teritoriul Federaţiei Ruse este o problemă internă a Moscovei.
Conform datelor din mediul experților în domeniul serviciilor de cercetare militare, în preajma liniei de demarcație din Donbas, cu certitudine se poate afirma că este actualizată harta cu forțele ruse de la frontiera dintre Ucraina și Federația Rusă.
Potrivit acesteia, pe baza datelor de cercetare obținute, experții estimează că dispozitivul militar rus este format din: 87.000 de militari, 18 complexe de rachete operativ-tactice (Iskander-M), 1.100 de tancuri (T-72B/B2/B3, T-80BV/BVM, T-90A), 2.600 de mașini blindate (BTR-82A, BMP-3, Tigr), 1.170 de piese de artilerie (Msta-B, Akatsia, Pion, aruncătoare de mine de calibru mic) și 400 de lansatoare multiple de proiectile reactive (Grad, Smerch, Solntsepek).
În urma analizelor preliminare, obiectivul principal al Kremlinului este Regiunea Kherson și accesul la Canalul Crimeii de Nord. Nu se exclude faptul că scopul principal al Rusiei este de a stabili un control complet asupra coastei Mării Negre de la Odessa la Kherson.
În același timp, este posibil ca al doilea obiectiv să fie controlul complet asupra Mării Azov, ceea ce înseamnă că întregul sud al Ucrainei va fi vizat. Rusia invocă și lipsa apei potabile din Crimeea pentru a lansa o eventuală ofensivă împotriva Ucrainei.
Concomitent experții militari oferă și unele exemple care dovedesc activități nefirești ale armatei ruse la hotar:
– exercițiile militare din Crimeea din martie 2021, după care unitățile Diviziei a 7-a de asalt aerian ale Forțelor Armate Ruse nu s-au mai întors la baza lor natală din Novorossisk, ci au rămas în Crimeea;
– o creștere a efectivelor trupelor rusești la granița de nord dintre Ucraina și Federația Rusă, de-a lungul graniței de est și în Crimeea;
– creșterea forței militare rusești în Crimeea cu până la 42.000 de soldați integrați într-o formație capabilă să înceapă operațiuni de luptă ofensivă;
– Federația Rusă a anunțat că redistribuie în total 26 de grupuri tactice de batalion, în plus față de 28 de grupuri tactice de batalion deja desfășurate permanent;
– începând cu 5 aprilie 2021, desfășurarea a 12 grupuri tactice de batalion a fost finalizată.
Luând în considerare aceste evoluții, nu excludem posibilitatea ca forțele de ocupație rusești din Crimeea și / sau din vecinătatea frontierei sale să poată recurge la provocări militare grave în decursul anului 2021, cu probabilitatea ca acest lucru să se întâmple până la sfârșitul lunii aprilie. Aceste acțiuni eventual pot fi înscrise în planul Kremlinului de expansiune – Novorossia, care nu este scos de pe agenda tacită a Moscovei, în scopul destrămării și ocupării Ucrainei – mai cu seamă în regiunile de sud (Kherson, Nicolaev, Odessa și stepa Bugeacului) până la gurile Dunării, proiect care a eșuat în 2014.
În altă ordine de idei, putem estima că toate aceste mișcări de trupe pe care le întreprinde Rusia, fac parte din planul Kremlinului de a pune presiune pe Occident și de a arăta că nu se poate lua nicio decizie în regiune fără consultarea Moscovei, fiind un semnal foarte clar pentru Occident. Prin acest mod Rusia transmite Occidentului că Moscova nu este dispusă să cedeze în acest spațiu și dacă cineva vrea să o scoată de acolo, trebuie să se pregătească de război.
Federația Rusă va continua să utilizeze diverse tactici anul acesta, pentru a încerca să slăbească influenţa SUA, să dezvolte noi parteneriate sau să semene divizare în tabăra occidentală, pe fundalul escaladării tensiunilor între Rusia şi Ucraina. Este cunoscut că în spaţiul ex-sovietic, Moscova este poziţionată să-şi sporească rolul în Caucaz, să intervină în Belarus dacă va considera că este necesar, îşi va continua destabilizarea Ucrainei în timp ce negocierile se află în impas, sau poate și destabilizarea situației în regiunea transnistreană a Republicii Moldova.
În ce privește situația din regiunea transnistreană și a Grupului Operativ al Trupelor Ruse (GOTR), în contextul mobilizărilor de trupe ruseşti care au fost observate nu doar la frontiera estică a Ucrainei, ci şi mai la sud, în Transnistria, în care se arată o coloană de blindate în perimetrul aeroportului militar din Tiraspol, putem menționa următoarele.
Actualmente trupe suplimentare ruse în Transnistria, ca dealtfel în ultimii 15-20 de ani, nu au apărut. Unica excepție sunt numai militarii din cadrul contingentului rus de pacificare, care pleacă / vin în / din Republica Moldova în cadrul misiunii de pacificare conform Acordului moldo-rus din iulie 1992.
GOTR permanent și regulat petrece diferite activități, ședințe și exerciții conform planului de instruire al trupelor Districtului militar de vest al Rusiei, care au avut loc în poligonul de tragere militar din Tiraspol, deoarece militarii GOTR din regiunea separatistă transnistreană sunt încadrați în cadrul acestui district.
În prezent militarii GOTR desfășoară activități privind totalizarea la pregătirea de luptă pentru perioada de iarnă. În timpul verificării controlului, abilitățile dobândite vor trebui să fie demonstrate la trageri din diferite tipuri de armament din dotare, servanților lansatoarelor de grenade, lunetiștilor, șoferilor echipajelor de transportatori de blindate și altă tehnică militară, transmisioniștilor, geniștilor, precum și specialiștilor din subdiviziunile de logistică și reparații.
Tot în această ordine de idei, constatăm că și în cadrul pretinselor „forțe armate” neconstituționale din regiunea transnistreană au avut loc și se desfășoară exerciții similare, care practic au planurile de instruire de luptă pentru unitățile sale identice, cu cele ale GOTR. Astfel, se atestă pregătiri ale trupelor cu destinație specială, lunetiștii, conducătorilor și mecanicilor de TAB-uri, tancuri cu exercitarea tragerilor și cantonamente pe diferite tematici – comandă, stat major, comunicații, trageri, atât a efectivului în termen precum și a cursanților de la instituțiile de învățământ cu profil militar, subdiviziunilor de infanterie motorizată, artilerie și antiaeriene, la care a participat și conducerea pretinsului „minister al apărării” din regiune.
Reieșind din cele expuse, este prematur să constatăm o eventuală aspirație de destabilizare a situație în regiune, atât prin prisma concentrării de trupe ruse la hotarul cu Ucraina precum și în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, unde staționează nelegitim GOTR. Dar totodată ținând cont de faptul că una din sarcinile de bază ale GOTR este și a acționa la comanda Statului Major General al Forțelor Armate ale Federației Ruse, atunci când situația din regiune se poate schimba, nu putem exclude implicarea GOTR în comun cu structurile paramilitare transnistrene în eventuale acțiuni care ar destabiliza situația în regiune.
Eduard Bumbac, fost membru al Delegației Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, reprezentant al organului de stat specializat în domeniul asigurării securităţii de stat, colonel (r) al SIS