Eduard Bumbac: Aspecte multidimensionale ale reglementării conflictului transnistrean

PREZENTARE

Aspecte multidimensionale ale reglementării conflictului transnistrean

(24-25 mai 2013, Sibiu, România)

 

Procesul de negocieri în formatul „5+2”

 

1. Pe parcursul anului 2012 şi al primului trimestru din anul 2013 au avut loc 6 reuniuni în formatul „5+2”: 28-29 februarie, Dublin, Irlanda; 17-18 aprilie, 12-13 iulie şi 12-13 septembrie, Viena, Austria; 28-30 noiembrie, Dublin, Irlanda; 18-19 februarie 2013, Lvov, Ucraina.

2. Decizia privind reluarea negocierilor oficiale în formatul „5+2” a fost aprobată la data de 22 septembrie 2011, după o pauză de peste 5 ani. Până în prezent au avut loc 7 reuniuni oficiale. La runda de negocieri din 17-18 aprilie 2012 la Viena a fost aprobat documentul privind „Principiile şi procedurile procesului de negocieri”, precum şi agenda compusă din trei „coşuri” tematice: – social-economic; – drepturile omului şi probleme umanitare; – aspecte politice şi de securitate. Poziţi principială a Chișinăului se bazează pe faptul că, pentru a avea mai multe rezultate, trebuie să discutăm elemente din toate coşurile tematice. Este necesar să abordăm atât aspectele economice, sociale, drepturile omului, umanitare, cât şi cele legate de reglementarea politică a conflictului transnistrean, aşa cum prevede coşul trei. Pe măsura avansării discuţiilor pe marginea coşului trei, vom aborda şi subiectul de bază care este statutul special al regiunii transnistrene ca parte componentă a RM.

3. Sfârşitul anului 2012 a fost pozitiv marcat de cea de-a XIX-a Reuniune a Consiliului de Miniştri al OSCE, desfăşurată la 6-7 decembrie 2012, Dublin. În cadrul reuniuni a fost adoptată declaraţia ministerială cu privire la negocierile vizând procesul de reglementare a conflictului transnistrean în formatul „5+2”. Documentul reafirmă sprijinul statelor participante ale OSCE pentru o reglementare cuprinzătoare, echitabilă şi viabilă a conflictului transnistrean cu respectarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a RM şi elaborarea unui statut special al regiunii transnistrene.

4. La data de 18 şi 19 februarie 2013, în or. Lvov (Ucraina), s-a desfăşurat prima rundă a negocierilor în formatul „5+2” privind reglementarea conflictului transnistrean sub egida Preşedinţiei ucrainene a OSCE.

5. O altă reuniune în formatul de negocieri 5+2 s-a desfăşurat la 23-24 mai 2013 în or. Odesa, Ucraina.

 

Măsurile de consolidare a încrederii

 

1. În 2012 au avut loc 7 întrevederi dintre Prim-ministrul RM, Vlad Filat, şi liderul de la Tiraspol, Evgheni Şevciuk: 27 ianuarie (Odesa, Ucraina); 15 martie (Chişinău); 30 martie, Tiraspol; 26 aprilie (Rîbniţa); 20 iunie (Rottach Egern, Germania), 14-15 iulie (Muntele Athos, Grecia) şi 26 septembrie (Chişinău).

2.Peparcursulanului 2012 auavutloc 8 întrevederidintrereprezentanţiipoliticidelaChişinău şiTiraspol, EugenCarpov– Nina Ştanski (27 ianuarie, Odesa, Ucraina; 28 martie, Chişinău; 11 iunie, Chişinău; 6 septembrie, Bender; 12 octombrie, Chişinău; 19 octombrie, Tiraspol; 2 noiembrie, Chişinău; 14 noiembrie, Tiraspol).

3. În primul trimestru al anului 2013, Viceprim-ministrul E.Carpov a avut 4 şedinţe de lucru cu reprezentantul politic de la Tiraspol, N. Ştanski.

4. Referitor la dialogul tehnic între cele două maluri ale Nistrului, pe parcursul anului 2012 au avut loc 35 şedinţe ale grupurilor de lucru sectoriale dintre Chişinău şi Tiraspol, iar în primele 4 luni ale anului 2013 s-au desfăşurat 10 şedinţe ale Grupurilor de lucru sectoriale, preponderent în domeniul transportului.

5. În cadrul Programului „Măsuri de Consolidare a Încrederii”, UE şi UNDP a alocat anul 2012 – 13 mln. de euro. Proiectele fiiind orientate spre dezvoltarea mediului de afaceri, infrastructurii, domeniului social, mediu, etc., având ca scop primordial consolidarea încrederii între ambele maluri ale Nistrului şi susţinerea procesului de reintegrare a ţării.

6. În perioada 20-23 iunie 2012, în or. Rottach-Egern, Germania a avut loc Conferinţa privind „Promovarea măsurilor de consolidare a încrederii în procesul de reglementare a conflictului transnistrean”. La acest eveniment au participat delegaţiile coordonatorilor grupurilor de lucru implicaţi în procesul de consolidare a încrederii de pe ambele maluri ale Nistrului.

7. La 30 martie 2012, a fost semnată Decizia protocolară „Privind principiile reluării plenare a circulaţiei trenurilor marfare prin regiunea transnistreană”, iar la 26 aprilie a fost relansată. Ulterior, la 26 septembrie 2012 a fost semnat un protocol adiţional, prin care valabilitatea deciziei protocolare din 30 martie s-a prelungit cu 12 luni.

8. În anul 2012, după o întrerupere de 6 ani, şi-a reluat activitatea grupul de lucru pentru educaţie. La 14 septembrie 2012, Ministerul Educaţiei al RM a emis ordinul cu privire la simplificarea procedurii de perfectare a actelor de studii, eliberate de instituţiile de învăţământ din raioanele de est ale Republicii Moldova şi or. Bender.

9. În luna iunie 2012 a fost organizată odihna pentru a câte 100 de copii de pe ambele maluri ale Nistrului.

10. În aspect economic, menţionăm că în anul 2012, 67 agenţi economici şi persoane fizice din regiunea transnistreană au efectuat tranzacţii cu mărfuri pe malul drept al Nistrului în valoare de 64932,9  mii dol. Volumul tranzacţiilor cu mărfuri s-a majorat cu 48% faţă de  anul 2011. Tranzacţiile interne, din regiunea transnistreană pe malul drept al Nistrului, precum şi energia electrică furnizată constituie în anul 2012 – 250164.0 mii dol. sau 35,8% din volumul total al mărfurilor expediate din regiune.

Este evident că intenţia Tiraspolului este să scoată regiunea din izolarea economică şi politică, asigurându-i, în acest mod, un grad mai mare de simpatie şi înţelegere pe arena internaţională pentru „dreptul său la autodeterminare”. Totuşi, scopul imediat urmărit de Tiraspol este asigurarea stabilităţii şi securităţii economice a regiunii transnistrene prin reducerea maximă a controlului RM asupra dezvoltării relaţiilor sale economice şi comerciale externe.

11. Până la data de 30 aprilie 2013 Camera Înregistrării de Stat a luat la evidenţă 924 agenţi economici din regiunea transnistreană. Exportul (CSI-37,2%, UE-54,3%).

 

Respectarea drepturilor omului din regiunea transnistreană

 

1. Autorităţile de la Chişinău, în mod constant, organizează consultări cu reprezentanţii mediului asociativ şi experţii internaţionali relevanţi în vederea dezvoltării politicilor sectoriale, proiectelor, planurilor, promovării documentelor de politici şi perfecţionării cadrului legal pe diferite aspecte ale procesului de reglementare.

2. UE în comun cu PNUD Moldova, au desemnat în luna mai 2012 un expert înalt pentru studierea situaţiei în domeniul drepturilor omului în regiunea transnistreană, dl Thomas Hammarberg (la finele anului 2012 şi-a încheiat misunea). Pe parcursul anului 2012, expertul ONU a realizat 3 misiuni de documentare în regiune, a efectuat consultări cu autorităţile moldoveneşti şi cele de facto din stânga Nistrului, iar la finele mandatului său a prezentat un raport de evaluare cu privire la situaţia drepturilor omului în localităţile din stânga Nistrului (la 14 februarie 2013, în or. Tiraspol şi la 15 februarie 2013, în or. Chişinău). Raportul a punctat un set de recomandări pentru îmbunătăţirea situaţiei privind respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în regiunea transnistreană şi a enumerat acţiunile care urmează a fi întreprinse de către autorităţile responsabile de pe ambele maluri ale Nistrului.

3. În cadrul discuţiilor din formatul de negocieri „5+2”, Chişinăul a propus crearea unei platforme pentru protecţia drepturilor omului în regiunea transnistreană. A fost convenită crearea unui subgrup de lucru pentru drepturile omului în cadrul grupurilor de lucru pentru actele de stare civilă şi aspectele legate de evidenţa populaţiei, care va include specialişti atât din mediul academic, avocaţi, societatea civilă, precum şi din cadrul autorităţilor publice specializate în protecţia drepturilor omului. La 15 februarie 2013 (or. Tiraspol) s-a desfăşurat prima şedinţă comună a grupului de lucru pentru acte de stare civilă, în cadrul căreia s-au discutat aspecte organizatorice privind funcţionalitatea mecanismului respectiv şi s-a convenit prezentarea ulterioară a listei complete a experţilor din partea Chişinăului şi Tiraspolului.

4. O iniţiativă similară vizează şi crearea unui for de cooperare şi interacţiune a societăţii civile şi mass-media de la Chişinău şi Tiraspol, care ar putea să elaboreze şi să implementeze în comun proiecte vizând măsuri concrete de consolidare a încrederii.

5. Raportul cu privire la situaţia din şcolile moldoveneşti din regiunea transnistreană cu predare în grafia latină, elaborat de OSCE şi dat publicităţii la sfârşitul anului 2012, reprezintă un document de actualitate. Recomandările formulate în acest studiu au, în viziunea noastră, un real potenţial practic, urmând a fi examinate cu atenţie în cadrul mecanismelor existente de negocieri în vederea identificării unor soluţii viabile pentru problemele cu care se confruntă aceste instituţii de învăţământ.

6. La 5 noiembrie 2012, graţie eforturilor comune ale autorităţilor moldoveneşti şi partenerilor internaţionali, a fost eliberat din detenţie poliţistul moldovean Alexandru Ursu, condamnat de către autoproclamatele autorităţi de la Tiraspol la 15 ani de detenţie şi ulterior graţiat graţiat de către liderul transnistrean, Evghenii Şevciuk la 4 noiembrie 2012.

7. În cadrul dialogului cu partenerii internaţionali Republica Moldova reiterează în mod constant necesitatea îmbunătăţirii situaţiei în domeniul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, precum şi a democratizării regiunii transnistrene, în conformitate cu standardele internaţionale.

 

Cu regret, elita transnistreană este preocupată mai presus de orice, de propria securitate, protejarea privilegiilor şi asigurarea controlului total asupra regiunii. În acest sens, sunt relevante resursele financiare alocate pentru domeniile apărării, menţinerii ordinii interne şi securităţii. În 2012, bugetul respectivelor domenii a constituit 549 milioane ruble transnistrene (circa 49 milioane dolari) sau 17% din bugetul total al regiunii de 3,1 miliarde ruble (circa 282 milioane dolari). Pentru comparaţie, în 2012 Guvernul RM a alocat pentru aceleaşi domenii 1,6 miliarde MDL (circa 136 milioane de dolari) sau 7% din bugetul de stat de 22 miliarde MDL (1,8 miliarde de dolari).

 

Armonizarea legislativă şi instituţională cu sistemul instituţional din FR este obiectivul existenţial al elitei politice transnistrene. Anume această armonizare, în paralel cu autoidentificarea Transnistriei ca parte a lumii ruse, îi asigură Tiraspolului legitimitate la Moscova, sprijin politic, economic, financiar şi militar necondiţionat, fără de care nu ar putea supravieţui.

 

În concluzie, remarcăm că la moment, în dialogul cu Tiraspolul, accentul se pune preponderent pe discutarea aspectelor social-economice înguste care pot rezolva doar parţial problemele existente. Acesta este motivul pentru care Chişinăul insistă pe examinarea aspectelor multidimensionale şi fundamentale, a subiectelor ce ţin de restabilirea spaţiului unic pe ambele maluri ale Nistrului în diverse domenii, pe baza cărora pot fi abordate şi probleme specifice. Ne propunem ca ideea creării unui “spaţiu unic” să constituie elementul-cheie în contactele cu Tiraspolul, care ar duce inclusiv la avansarea pe palierul politic al procesului de reglementare.

 

Eduard Bumbac

Membrul Comisiei Unificate de Control

din partea Republicii Moldova

 

tel. + 37379565461, mail: bumbace.cuc.md@gmail.com