Andrey Lozinskiy: Raport cu privire la situația actuală din procesul de negociere / Доклад о текущей ситуации в переговорном процессе

(Comunicare susținută la Conferința internațională „Dosarele conflictului transnistrean” – Bacău, 24 noiembrie 2018)

În ultimii 3 ani în procesul de negociere dintre Republica Moldovenească Nistreană și Republica Moldova s-a înregistrat o dinamică și un progres semnificativ în rezolvarea problemelor vechi. În 2016, datorită eforturilor președinției germane la OSCE, au fost reluate reuniunile regulate ale grupurilor de experți (lucru) și întâlnirile „Reuniunii permanente pe probleme politice în cadrul procesului de negocieri privind reglementarea transnistreană (formatul„5 + 2 ”).

La 3 iunie 2016, o astfel de întâlnire a avut loc la Berlin, unde reprezentanții politici din partea Transnistriei și Moldova, cu participarea unor intermediari și observatori, au semnat o decizie de protocol care definește o listă specifică de probleme asupra cărora părțile ar trebui să ajungă la un acord comun pe viitor. Printre acestea se numără apostilarea diplomelor emise în Transnistria, participarea vehiculelor din Transnistria la traficul internațional, telecomunicațiile și comunicațiile, mediul, cazurile penale împotriva cetățenilor transnistreni, precum și garantarea punerii în aplicare a acordurilor încheiate în cadrul procesului de negociere.

În 2016, președinția germană la OSCE a început să aplice o abordare orientată spreatingerea rezultatelor: reuniunile în formatul „5 + 2” ar trebui să aibă loc numai după ce părțile au ajuns la acorduri concrete. Cu toate acestea, în ciuda sarcinilor ambițioase ale Transnistriei și Moldovei, până la sfârșitul anului, s-a ajuns doar la un acord cu privire la problematica mediului, deși partea transnistreană a transmis periodic propunerile sale cu privire la toate punctele din Protocolul de la Berlin. În acest sens, în ciuda documentelor semnate anterior privind organizarea de reuniuni în format „5 + 2”, de cel puțin 6 ori pe an în 2016, a avut loc doar o singură întâlnire.

Motivul acestei ineficiențe este legat de abordarea neconstructivă a părții moldovenești, care a întins adoptarea deciziilor cu privire la toate problemele cheie, din cauza presiunilor organizațiilor societății civile din Moldova. La 21 august 2016, societatea civilă a emis o declarație comună cu privire la încălcarea așa-numitei „linii roșii” din procesul de negocieri, oferind concesii nejustificate Transnistriei, predarea suveranității Republicii Moldova, complot cu „regimul separatist” și amenințarea la securitatea națională a Republicii Moldova în legătură cu staționarea în Transnistria a trupele și depozitelor armate rusești.

Folosind această nemulțumire artificială, partea moldovenească a căutat să includă pe agenda negocierilor problema privind școlile moldovenești cu predare în grafie latină și problema cu pamântul agrar din raionul Dubăsari, deși acest lucru nu este prevăzut în Protocolul de la Berlin.

În anii următori, activitatea OSCE în direcția transnistreană s-a axat, de asemenea, pe obținerea unor rezultate concrete. În 2017, președintele în exercițiu al OSCE, ministrul austriac de externe, Sebastian Kurtz, a afirmat că, soluționarea conflictului moldo-transnistrean este o prioritate pentru organizație. Cu toate acestea, nu s-a făcut niciun progres în procesul de negociere pe parcursul anului.

Mai mult, încrederea între părți a fost subminată din nou din cauza acțiunilor unilaterale ale părții moldovenești. Pe parcursul anului 2017, Moldova și Ucraina au efectuat lucrări privind organizarea controlului vamal comun la frontiera ucraino-transnistreană, care a implicat restricții asupra activității economice externe, libertatea de circulație a cetățenilor și a vehiculelor din Transnistria, precum și riscuri suplimentare de securitate.Opinia părții transnistrene, precum și prevederile acordurilor încheiate anterior cu privire la soluționarea pașnică a diferendelor, nu au fost luate în considerare de către Moldova. În același timp, pierderile totale ale economiei transnistrene de la introducerea controlului vamal comun vor fi de cel puțin 38,5 milioane dolari SUA.

Cu toate acestea, la 17 iulie 2017, Republica Moldova și Ucraina au lansat controlul comun la punctul vamal de control „Pervomaisk – Cuciurgan”. Numeroasele solicitări a părții transnistrene de a convoca o reuniune regulată a formatului „5 + 2” pentru a discuta problema controlului vamal comun, precum și a altor aspecte ale procesului de negociere la nivel internațional nu au fost încununate cu succes. În prezent, Moldova și Ucraina continuă să lucreze la stabilirea controlului vamal comun la toate cele 13 puncte de control ale frontierei ucraino-transnistrene, refuzând să discute această problemă în cadrul procesului de negociere.

Absența unui mecanism de garantare a punerii în aplicare a acordurilor a dus la faptul că partea moldovenească s-a îndepărtat de obligațiile care îi revin în Protocolul de la Berlin. Numai nevoia de a rezuma unele rezultate ale președinției austriece la OSCE la sfârșitul anului 2017 a forțat reprezentanții organizației să influențeze părțile și să-i conducă pe acestea la încheierea a cinci acorduri.La 3 noiembrie, Transnistria și Moldova au semnat decizia de Protocol cu privire ladeschiderea unui pod peste râul Nistru în zona satelor Gura-Bâcului și Bâcioc. La data de 25 noiembrie, părțile au ajuns la un acord privind cooperarea în domeniul telecomunicațiilor, funcționarea școlilor moldovenești pe baza grafiei latine, folosirea terenului agrar situat în raionul Dubăsari și apostilarea certificatelor de învățământ transnistrean. Aceste acorduri au fost semnate cu doar câteva zile înainte de Reuniunea permanentă pe probleme politice din 27-28 noiembrie 2017, la Viena.

Cel mai important document este decizia de Protocol privind telecomunicațiile. Această problemă nu a fost rezolvată din 2003 și, prin urmare, este de interes deosebit pentru Transnistria. Datorită acestui acord, partea transnistreană a făcut concesii asupra școlilor și terenurilor agricole din raionul Dubăsari.Acordul prevedea eliberarea licenței de frecvență dublă pentru operatorul de telecomunicații din Transnistria pentru o perioadă lungă de timp pe teritoriul Transnistriei și organizarea conexiunii directe a rețelelor fixe și mobile. Documentul a subliniat că prevederile sale sunt exhaustive și ar trebui puse în aplicare pe deplin, însă partea moldovenească a inițiat elaborarea unui plan de acțiune special (Foaie de parcurs) pentru a clarifica anumite poziții ale acordului. De fapt, Republica Moldova a subliniat imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile și a întârziat în mod deliberat soluționarea acestei probleme.

Protocolul de la Viena, semnat de părți, a stabilit un termen limită specific pentru aprobarea mecanismului de participare a vehiculelor din regiunea transnistreană la traficul internațional – la sfârșitul lunii februarie 2018, și a asigurat obligațiile părților privind cauzele penale motivate politic împotriva oficialilor transnistreni și garanțiile pentru punerea în aplicare a acordurilor. Cu toate acestea, ultimele două aspecte nu sunt discutate până în prezent de către părți, ceea ce împiedică progresul de negocieri.

În 2018, în cadrul președinției italiene la OSCE, părțile au reușit, în 15 februarie, să ajungă la un acord privind cooperarea în domeniul veterinar, al carantinei și al protecției plantelor. Cu toate acestea, problema controlului vamal comun a complicat în mod semnificativ punerea în aplicare a documentului. În acest sens, părțile încă încearcă să armonizeze registrele soiurilor și hibrizilor de plante, medicamente veterinare, produse fitosanitare, pentru a elimina posibilele probleme legate de importul acestor produse.

În ciuda termenului stabilit în Protocolul de la Viena, Transnistria și Moldova au ajuns la un acord cu privire la un mecanism de participare a vehiculelor din Transnistria în traficul internațional numai la 24 aprilie 2018. Decizia corespunzătoare a protocolului a presupus deschiderea Punctelor de Înmatriculare a Vehiculelor (PÎV) la Tiraspol și Rîbnița, unde angajații departamentelor relevante din Transnistria și Moldova trebuiau să emită în comun numere de înregistrare neutre și pașapoarte tehnice pentru cetățenii Transnistriei.

La 20 martie 2018, prima diplomă transnistreană a fost apostilată în Moldova. Până în prezent, aproximativ 474 de persoane au obținut diplome neutre în limba engleză, aproximativ 150 dintre acestea au trecut în Moldova procedura de apostilație. În același timp, există încă probleme cu legalizarea certificatelor de învățământ transnistrean în străinătate. Încercările Transnistriei de a soluționa aceste probleme la masa negocierilor se confruntă cu reticența părții moldovenești de a dezvolta acordurile la care s-a ajuns.

În perioada 29-30 mai 2018, a avut loc o reuniune în format „5 + 2” la Roma. În Protocolul semnat de părți, au fost stabilite termenele limită pentru punerea în aplicare a acordurilor privind transportul auto, terenurile agricole din raionul Dubăsari și telecomunicațiile.

Părțile au reușit să convină asupra Planului de acțiuni (Foaia de parcurs) privind punerea în aplicare a Deciziei de protocol privind organizarea interacțiunii în domeniul telecomunicațiilor, semnată la 28 iunie 2018.

Cu toate acestea, imediat după semnarea foii de parcurs s-a diminuat dinamica dialogului la nivelul grupurilor de experți (lucru) specializate, partea transnistreană a rămas neconștientă de activitatea desfășurată de partea moldovenească la nivel național, iar termenele pentru implementarea prevederilor specifice au fost încălcate. În același timp, partea moldovenească a început să prezinte din ce în ce mai multe cerințe politice noi, care nu aveau nimic de-a face cu prevederile acordului la care s-a ajuns.

În același timp, partea transnistreană și-a îndeplinit pe deplin obligațiile față de problema școlilor moldovenești cu predare în grafie latină și a terenurilor  agricole din raionul Dubăsari. În februarie 2018, Transnistria a redus chiria pentru școlile moldovenești cu predare în grafie latină, a îmbunătățit procedura de import a bunurilor necesare pentru educației și procedura de trecere la frontieră pentru elevi și profesori. Până la 28 septembrie 2018, au fost emise 128 de certificate de înregistrare temporară pentru o perioadă de 20 de ani privind dreptul de a utiliza terenurile agricole din raionul Dubăsari de către fermierii din Moldova.

Astăzi, partea transnistreană încă așteaptă decizia Republicii Moldova de a pune capăt tuturor cauzelor penale care au fost instituite împotriva cetățenilor Transnistriei în contextul așa-numitei probleme de teren.

La data de 1 septembrie 2018 au fost deschise Punctele de Înmatriculare a Vehiculelor la Tiraspol și Rîbnița, iar la 10 septembrie au fost emise primele plăcuțe de înmatriculare neutre. În prezent, mecanismul de participare la traficul internațional a vehiculelor din Transnistria, lansat prin decizia de Protocol, funcționează cu succes. Cu toate acestea, rămâne o problemă cu refuzul părții moldovenești de a permite ca autovehiculele de peste 10 ani importate după 24 aprilie 2018 să fie înregistrate în PÎV.Astăzi, partea moldovenească solicită ca șoferii transnistreni care călătoresc în străinătate să aibă nu numai un număr de înregistrare neutru, ci și un permis de conducere internațional, care nu a fost prevăzut în Protocol. La 28 septembrie, partea transnistreană a inițiat oficial negocieri privind soluționarea situației cu vehiculele transnistrene implicate în transportul de marfă și pasageri.

Astfel, în ciuda numărului semnificativ de acorduri semnate, lipsa unui mecanism de garantare a implementării acestora creează în mod constant noi obstacole în calea continuării dialogului constructiv cu partea moldovenească. Republica Moldova nu dorește să respecte spiritul acordurilor semnate cu Transnistria, ci urmărește să forțeze Transnistria să aplice legislația Republicii Moldova.

 

 

За последние 3 года в переговорном процессе между Приднестровской Молдавской Республикой и Республикой Молдова наблюдается значительная динамика и продвижение по многим застарелым вопросам. В 2016 году благодаря усилиям Германского председательства ОБСЕ удалось возобновить регулярные встречи экспертных (рабочих) групп, заседания «Постоянного совещания по политическим вопросам в рамках переговорного процесса по приднестровскому урегулированию (формат «5+2»).

3 июня 2016 года такое заседание прошло в Берлине, где политические представители от Приднестровья и Молдовы при участии посредников и наблюдателей подписали Протокольное решение, определяющее конкретный перечень вопросов, по которым стороны должны будут прийти к соглашению в будущем. Среди них апостилирование дипломов, выдаваемых в Приднестровье, участие автомобилей из Приднестровья в международном движении, телекоммуникация и связь, экология, уголовные дела против приднестровских граждан, а также гарантии выполнения договорённостей, достигнутых в рамках переговорного процесса.

В2016 году Германское председательство ОБСЕ начало применение подхода, ориентированного на достижение результатов: заседания в формате «5+2» должны проходить только после достижения сторонами конкретных договорённостей. Однако несмотря на амбициозные задачиПриднестровью и Молдове до конца года удалось достичь соглашения только по вопросу экологии, хотя приднестровская сторона регулярно направляла свои предложения по всем пунктам Берлинского протокола. В связи с этим вопреки ранее подписаннымдокументам о проведении встреч в формате «5+2» не реже 6 раз в год в 2016 году состоялось только одно заседание.

Причина такой неэффективности связана с неконструктивным подходом молдавской стороны, которая затягивала принятие решений по всем ключевым вопросамякобы из-за давления давления организаций гражданского Молдовы. 21 августа 2016 года они опубликовали совместное заявление о нарушении так называемых «красных линий» в переговорном процессе, предоставлениинеобоснованных уступках Приднестровью, сдаче суверенитета Республики Молдова, потакании«сепаратистскому режиму» и угрозе национальной безопасности Молдовы в связи с нахождением в Приднестровье российских войск и складов с вооружениями.

Используя это искусственно созданное недовольство, молдавская сторона добиваласьвключения в повестку переговоров вопросов молдавских школ с преподаванием на основе латинской графики и собственности земель в Дубоссарском районе, хотя это не предусматривалось Берлинским протоколом.

В последующие годы работа ОБСЕ на приднестровском направлении была также ориентирована на достижение конкретных результатов. В 2017 году Действующийпредседатель ОБСЕ, министр иностранных дел Австрии Себастьян Курц провозгласил решение молдавско-приднестровского конфликта приоритетным направлением работы организации.Однако какого-либо прогресса в переговорном процессе в течение года не наблюдалось.

Более того, доверие между сторонами было вновь подорвано односторонними действиями молдавской стороны. В течение 2017 года Молдова и Украина вели работу по организации совместного таможенно-пограничный контроль на приднестровско-украинской границе, который предполагал ограничение внешнеэкономической деятельности, свободы передвижения граждан и транспортных средств Приднестровья, а также дополнительные риски в области безопасности. Мнение приднестровской стороны, а также положения ранее заключённых договорённостей о мирном решении споров, Молдовой не учитывались. При этом общие потери приднестровской экономики от введения совместного контроля будут составлять не менее 38,5 млн. $.

Несмотря на это 17 июля 2017 года Республика Молдова и Украина запустили совместный контроль в пункте пропуска «Первомайск-Курурган».

Многочисленные призывами приднестровской стороны созвать очередное заседание формата «5+2» для обсуждения проблемы совместного контроля, а также других вопросовпереговорного процесса на международном уровне не увенчались успехом. Сегодня Молдова и Украина продолжают вести работу по установлению совместного контроля на всех 13 пунктах пропуска приднестровско-украинской границы, отказываясь от обсуждения этого вопроса в рамках переговорного процесса.

Отсутствие механизма гарантий выполнения достигнутых договорённостей фактически привели к тому, что молдавская сторона уклонялась от взятых на себя обязательств по Берлинскому протоколу.Только необходимость подведения какие-то итогов Австрийского председательства ОБСЕ в конце 2017 года вынудила представителей организации повлиять на стороны и привести последних к заключениюпяти соглашений. 3 ноября Приднестровье и Молдова подписали Протокольное решение «Об открытии моста через реку Днестр в районе сёл Гура-Быкулуй и Бычок», 25 ноября стороны достигли соглашения о взаимодействии в области телекоммуникаций и электросвязи, функционировании молдавских школ с преподаванием на основе латинской графики, использования земельных участков, расположенных в Дубоссарском районе, и проставленияапостиля на приднестровских документах об образовании. Эти соглашения были подписаны всего за несколько дней до проведения Постоянного совещания по политическим вопросам 27-28 ноября 2017 годав Вене.

Наиболее значимым документом является Протокольное решение по телекоммуникации и связи.Данная проблема не решалась с 2003 года и поэтому представляла особый интерес для Приднестровья. Именно благодаря этой договорённости приднестровская сторона пошла на уступки по румынским школам и земельным участкам в Дубоссарском районе. Договорённость предусматривала выдачу приднестровскому оператору связи дублирующих лицензий на частоты, длительное время используемые на территории Приднестровья, и организацию прямого подключения сетей фиксированной и мобильной связи. В документе подчеркивалось, что его положения являются исчерпывающими и должны выполняться в полном объёме, однако молдавская сторона инициировала разработку специального Плана действий (Road map) по разъяснению отдельных позиций соглашения. По факту Республика Молдова подчеркнула свою неспособность выполнить взятые на себя обязательства и намеренно оттягивала решение данного вопроса.

Подписанный сторонами Венский протокол установил конкретный срок согласования механизма участия транспортных средств из Приднестровья в международном движении – конец февраля 2018 года, а также закрепил обязательства сторон по вопросу политически мотивированных уголовных дел против приднестровских чиновников и по вопросу о гарантиях выполнения достигнутых соглашений. Несмотря на это последние 2 вопроса не обсуждаются сторонами до сих пор, что мешает дальнейшему продвижению на переговорах.

В 2018 году при Итальянском председательстве в ОБСЕ сторонам 15 февраля удалось достигнуть соглашения по вопросам взаимодействия в сфере ветеренарии, карантина и защиты растений. Однако проблема совместного контроля значительно усложнила имплементацию документа. В связи с этим стороны до сих пор ведут работу по согласованию реестров сортов и гибридов растений, ветеринарных препаратов, средств фитосанитарного назначения для того чтобы устранить возможные проблемы с импортом данных продуктов.

Несмотря на установленные в Венском протоколе сроки, Приднестровье и Молдова смогли согласовать механизм участия транспортных средств из Приднестровья в международном движении только к 24 апреля 2018 года. Соответствующее Протокольное решение предполагало открытие Пунктов регистрации транспортных средств (ПРТС) в Тирасполе и Рыбнице, где сотрудники профильных ведомств Приднестровья и Молдовы должны были совместно выдавать нейтральные регистрационные номера и технические паспорта для граждан Приднестровья.

20 марта 2018 года в Молдове был апостилирован первый приднестровский диплом. На сегодняшний день около 474 человек получило нейтральные дипломы на английском языке, около 150 из них прошли процедуруапостилизации в Молдове. При этом сегодня сохраняются проблемы с суперлегализацией приднестровских документов об образовании за рубежом. Попытки Приднестровья урегулировать данные вопросы за столом переговоров наталкиваются на нежелание молдавской стороны развивать достигнутые договорённости.

29-30 мая 2018 года было организовано заседание в формате «5+2» в Риме. В подписанном сторонами протоколе определялись сроки выполнения соглашений по автотранспорту, землям в Дубоссарском районе и телекоммуникации и связи.