Alin Gvidiani: Concretizări pe marginea efectelor produse de apostila aplicată pe diplomele de model neutru emise de Universitatea „Taras Şevcenco” din Tiraspol

Semnarea la 25 noiembrie 2017 a Deciziei protocolare “Cu privire la aplicarea apostilei pe actele de studii emise în regiunea transnistreană” şi crearea bazei normative necesare (aprobarea Hotărârii de Guvern nr.138 din 07.02.2018 ,,Cu privire la completarea punctului 9 din Regulamentul privind aplicarea apostilei” şi promovarea Ordinului respectiv al Ministrului educației, culturii și cercetării nr.120 din 06.02.2018) au asigurat condițiile necesare pentru demararea la 20 martie 2018 a procesului de apostilare a diplomei de model neutru emise de Universitatea „Taras Şevcenco” din Tiraspol.

În baza acestui mecanism până în prezent au fost depuse, examinate și apostilate 116 diplome de studii de model neutru, cu următoarea destinație, conform tabelului de mai jos:

 

Nr. d/o Denumirea

 statului

Nr. diplomelor Nr. d/o Denumirea

 statului

Nr. diplomelor
1.       Italia 35 11. Republica Cehă 3
2. SUA 12 12. Olanda 3
3. Bulgaria 11 13. Australia 2
4. Franţa 11 14. Norvegia 2
5. Israel 7 15. Finlanda 1
6. Marea Britanie 6 16. Malta 1
7. Polonia 6 17. Slovacia 1
8. Spania 5 18. Portugalia 1
9. Slovenia 4 19. Africa de Sud 1
10. Austria 4      

 

Aplicarea apostilei este o formalitate, prin care se atestă veridicitatea semnăturii, calitatea în care а acționat semnatarul actului, autenticitatea sigiliului și а ștampilei de ре acest act. Această procedură se realizează în temeiul prevederilor actelor normative în vigoare ale Republicii Moldova şi ale Convenției de la Haga cu privire la suprimarea cerinței supralegalizării actelor oficiale străine din 05.10.1961, intrată în vigoare pentru Republica Moldova începând cu data de 16 martie 2007.

 

LISTA statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 05.10.1961:

 

Africa de Sud Latvia
Albania Lituania
Andorra Luxembourg
Arabia Saudită Malaysia
Argentina Israel
Armenia Italia
Australia Japonia
Austria Kazakhstan
Azerbaijan Malta
Belarus Mauritius
Belgia Mexic
Bosnia and Herzegovina Monaco
Brazilia Muntenegro
Bulgaria Maroc
Burkina Faso Noua Zeelandă
Canada Norvegia
Chile Olanda
China Panama
Coreea de Sud Paraguay
Costa Rica Peru
Croația Polonia
Cipru Portugalia
Cehia Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord
Danemarca Republica Moldova
Ecuador România
Egipt Serbia
Elveția Singapore
Estonia Slovacia
Federația Rusă Slovenia
Finlanda Spania
Filipine Statele Unite ale Americii
Macedonia Suriname
Franța Suedia
Georgia Șri Lanka
Germania Tunisia
Grecia Turcia
Ungaria Ucraina
Iordania Uniunea Europeană
Irlanda Uruguay
Islanda Venezuela
India Vietnam

 

Apostilarea diplomelor de model neutru oferă titularului posibilitatea de a le utiliza pe teritoriul unui alt stat parte la Convenție, inclusiv pentru înmatricularea la studii sau angajarea în câmpul muncii, iar angajatorilor și instituțiilor educaționale respective revenindu-le rolul de a evalua conform exigențelor aplicabile în statul/instituția respectivă eligibilitatea și competitivitatea candidatului, competențele și calificările acestuia.

Actele destinate prezentării pe teritoriul statului care nu este parte la Convenţia de la Haga (Iordania, Canada, Kuweit, Liban, Libia, Emiratele Arabe Unite, Siria etc.) sau pe teritoriul statului, parte la Convenţie, care a formulat obiecţii împotriva aderării Republicii Moldova la aceasta (de ex. Germania), vor urma procedura de supralegalizare.

În conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la procedura de supralegalizare a documentelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 421 din 26.06.2013, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE) este responsabil pentru supralegalizarea  actelor de studii eliberate de instituţiile de învățământ. Actele se prezintă însoţite de confirmarea Ministerului Educaţiei, Culturii și Cercetării. Documentele întocmite pe teritoriul Republicii Moldova de către autorităţile oficiale sau cu participarea lor, destinate pentru utilizare peste hotarele ţării, pentru a fi supralegalizate de MAEIE trebuie să fie confirmate în prealabil de către persoanele responsabile din cadrul autorităților şi instituţiilor respective.

MAEIE confirmă autenticitatea sigiliilor, ștampilelor şi semnăturilor aplicate doar de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării al RM.

Este de punctat că în procesul de apostilare a diplomelor neutre s-a observat că unii solicitanți sunt informați insuficient despre procedurile și efectele juridice generate de apostilă, deseori, aceștia considerând că actul apostilat corespunde criteriilor procesului de la Bologna sau pot fi echivalate cu diplomele de studii emise de universitățile acreditate din Republica Moldova sau din statele de destinație, fără a fi corespunzător notificați de către responsabilii de la Tiraspol că prin procedura de apostilă se constată doar faptul că Universitatea „Taras Şevcenco” se află pe teritoriul Republicii Moldova, iar absolventul în cauză a efectuat studiile în instituția respectivă, fără careva mențiuni de conformare la cerințele în vigoare din domeniul educațional.

În legătură cu aceste situații, partea moldovenească în repetate rânduri a intervenit către reprezentantul politic în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană din partea Tiraspolului cu rugămintea de a depolitiza problematica în cauză și de a explica subiecților interesați despre rolul și semnificația apostilei, precum și pe marginea consecințelor juridice produse de aceasta.

Cu referire la procesul de la Bologna este de remarcat că acesta are drept ținte strategice uniformizarea spațiului educațional european, organizarea învățământului superior în 3 cicluri de studii universitare (licență, masterat, doctorat) și sistemul comun de credite de studiu transferabile (ECTS), care permit echivalarea studiilor și mobilitatea studenților, profesorilor și cercetătorilor. Republica Moldova este semnatară a Procesului de la Bologna din mai 2005.  

Pentru a corespunde principiilor Procesului de la Bologna, este necesar ca Universitatea „Taras Şevcenco” din Tiraspol să transpună în învățământul superior principiile de uniformitate menţionate mai sus. La fel de importantă este şi acreditarea tuturor programelor de studii de către agenții de asigurare a calității, care realizează evaluări externe a calității programelor de studii conform Standardelor și liniilor directorii europene de asigurare a calității (ESG), aprobate la Conferința ministerială de la Erevan în anul 2015. În Republica Moldova o astfel de instituție este Agenția de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare.

Autoritățile de profil ale Republicii Moldova exprimă deplina disponibilitate de a acorda instituțiilor educaționale de pe malul stâng al Nistrului toată asistența necesară în parcurgerea etapelor necesare pentru a se ralia Procesului de la Bologna și exigențelor naționale din sfera învățământului. Aceasta va contribui la crearea spațiului educațional unic și va oferi tineretului studios posibilitatea de a accede la valorile educaționale naționale, europene și la cele ale statelor cu un nivel avansat de dezvoltare.