Svetlana Jitariuc: La nivel de activitate pedagogică, criza coronavirus va fi o lecție pentru fiecare elev, profesor, părinte

Interviu realizat de către Nicoleta Annemarie Munteanu cu Svetlana Jitariuc, director adjunct al Liceului Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol, care își desfășoară activitatea în satul Doroțcaia.

Svetlana Jitariuc

 

Doamnă director adjunct, cum ați evoluat în acest an școlar, până la debutul crizei noului coronavirus? Cum fluctuează numărul elevilor Dumneavoastră? Dar calitatea pregătirii lor?

Anul școlar a debutat ca de obicei, în spațiul în care avem sediul refugiat de 18 ani. Acest spațiu îl închiriem în incinta Liceului Teoretic Doroțcaia, s.Doroțcaia, raionul Dubăsari – localitate ce se află în subordinea autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Continuăm să circulăm prin așa numita vamă a structurilor autoproclamate de la Tiraspol.

Calitatea pregătirii este la nivelul cerințelor actuale, chiar dacă nu este simplu să menții toți parametrii acestui proces instructiv-educativ, având activitatea în schimbul doi și deplasându-ne  la o distanță destul de mare – în special pentru copiii din satele Butor și Tașlâc, care, pe parcursul ultimilor 3 ani, au ales să fie instruiți și educați la noi în liceu. Aceasta dovedește, încă odată, rolul deosebit al Liceului  Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” în această lume și demonstrează calitatea procesului educațional, inclusiv despre relațiile dintre participanții la procesul de învățământ în instituția noastră.

 

Față de anii precedenți, ați simțit o jenă suplimentară din partea autorităților transnistrene? Sunteți nevoiți la compromisuri pentru a duce mai departe activitatea didactică?

Chiar dacă nu mai suntem opriți și verificați ca în anii precedenți, nu cred că putem afirma că suntem  în culmea fericirii, căci soarta instituției pe parcursul acestor ani încă nu este rezolvată. Mă refer la lipsa sediului și la nevoia instruirii în localitatea de unde copiii și cadrele didactice au domiciliu, la necesitatea desfășurării procesului educațional de dimineață. Toate astea afectează starea sănătății copiilor, în mod considerabil. Este altfel când instituția are sediul propriu, poți desfășura activitatea respectând toate cerințele și rigorile unei școli moderne. Situația ar fi considerabil diferită, în bine, dacă am fi avut un sediu propriu.

 

De la decretarea măsurilor de prevenție și răspuns la criza pandemică, Dvs. vă aflați în două regimuri, aplicate de doi centri de putere diferiți și, în esență, ostili. Care sunt consecințele asupra cursurilor și activităților didactice complementare?

Da, e o situație și mai complicată acum: nu puteam circula; nu mai circulă niciun transport nici într-o direcție; nu mai funcționează transportul în comun. Fiind în autoizolare, am trecut la procesul educațional în regim online, în toată școala. Comunicăm prin toate platformele online uzuale: Viber, Skype, Facebook Messenger. Toate clasele au fost conectate la Classroom, iar cadrele didactice folosesc metode și platforme ale pedagogiei digitale; se realizează și ore în Zoom. Ne străduim să realizăm procesul instructiv-educativ la un nivel cât mai calitativ.

 

Considerați activitățile didactice online ca o soluție rezonabilă, în actuala situație de criză? Elevii Dvs. dispun de terminale (PC, tablete, smartphone etc.) și de conexiune la Internet, astfel încât să poată fi parteneri viabili în învățământul online?

Nu avem de ales. Am implicat și părinții în acest  proces; fără acordul și implicarea lor nu am fi putut crea Classroom-ul, deoarece fiecare elev trebuia să aibă cont în Gmail. Părinții sunt cei care acordă un mare ajutor, chiar de nu le este simplu; în aceste condiții, sunt nevoiți să facă față la realizarea temelor, la motivarea copiilor. În fiecare zi avem grijă să ținem la control starea sănătății, starea emoțională de bine, și oferim și asistență psihopedagogică celor ce au nevoie. Elevii dispun de terminale (PC, tablete, smartphone etc.) și de conexiune la Internet.

 

Presa a anunțat despre dificultăți în recepționarea drepturilor salariale de către profesorii de la școlile cu grafie latină. Care sunt cauzele? Există rezolvare?

A fost o temere și la acest capitol. Deoarece nu ne putem deplasa către localitatea de unde ridicăm salariul, și anume s. Coșnița, raionul Dubăsari (în Grigoriopol nu avem bănci autorizate  ale Republicii Moldova), dna director E. Cercavschi, cât și ceilalți directori ai instituțiilor cu predare în limba română din teritoriu (le cunoașteți, opt la număr), au făcut apel la MECC și la Guvern și am avut posibilitatea să putem trece vama, însoțiți de poliție și de reprezentanții OSCE.

Cauzele  interzicerii circulației ar fi, chipurile, „protejarea populației transnistrene de infectarea cu virusul COVID-19, noul tip de coronavirus”. Deja, în acea zi, se consemnau două persoane infectate cu virusul dat în satul Doroțcaia.

 

Ce semnale aveți în ce privește starea elevilor și familiilor acestora? Se tem ori sunt optimiști? Întâmpină deja dificultăți materiale, sau se tem de această perspectivă?

Nu e nimeni astăzi în siguranță. Ne străduim să ținem cont de toate: să fim pozitivi, să promovăm stare de bine în comunicarea cu discipolii, cu părinții, cu cadrele didactice, deși la distanță; dar nu poți știi… Ne străduim să motivăm pozitiv mereu: prin mesaje, prin întrebări delicate…

 

Cum e viața în Grigoriopol, în aceste zile? Vă simțiți în siguranță? Se pot procura cele necesare vieții?

E pustiu… incertitudine… Siguranță, am zis deja, nu este nicăieri. Se iau măsuri: se  interzice deplasarea oamenilor fără motiv, se acceptă doar pentru cazuri de strictă necesitate. Se mai patrulează pe străzi, sunt opriți șoferii, întrebați încotro se deplasează. Transportul interurban nu circulă; a fost oprit.

Depinde de mulți factori, în primul rând de factorul uman, de conștientizarea fiecărui individ că de el depinde ceea ce va fi mâine. Cu regret, la acest capitol, lucrurile lasă de dorit… Pe zi ce trece crește numărul de persoane infectate sau suspecți.

Se creează locuri și paturi suplimentare în spital pentru situații excepționale. În magazine nu se remarcă o lipsă a produselor, iar stocurile sunt completate permanent.

 

Cum credeți că se va schimba activitatea școlară, după reluarea cursurilor? Vă așteptați la un sprijin corespunzător din partea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova? La ce ar trebui deja să fie atenți cei de la Chișinău, pentru a merge înainte liceul Dvs., împreună cu celelalte școli de grafie latină?

La nivel de activitate pedagogică, cred că va fi o lecție pentru fiecare elev, profesor, părinte… Vor înțelege, sper, valoarea SACRIFICIULUI în numele existenței ALTFEL! Sper să se întâmple o metamorfoză la nivel de înțelegere corectă a lucrurilor, a valorilor, CĂ ESTE GREU CÂND NU AI SUSȚINERE. Mi-ar plăcea ca oamenii să devină mai responsabili.

Depinde de fiecare să dorim SĂ TRĂIM decent. Sper să fie și o lecție de învățare a ATITUDINII: MIE IMI PASĂ! Fiecare să înțeleagă că depindem unul de altul și că fără comunicare pașnică, fără respectarea  Legilor Conviețuirii, nu poate exista nimeni și nimic pe lume.

Cred că MECC va confirma, încă o dată,  că noi valorăm ceva în această lume, pentru această palmă de pământ, pentru NEAMUL ROMÂNESC, iar conducerea de vârf – să învețe LECȚIA DEMNITĂȚII.

Sănătate vă doresc tuturor și AVEȚI GRIJĂ DE VOI!

Doamne ajută!