Ion Leahu: Adevăr sau provocare?

Cum era și de așteptat, evenimentele de ultima oră la Chișinău, au provocat un val de note, replici usturătoare, amenințări la adresa Chișinăului și Bucureștilor, comentarii și analize. Este explicabil, nu zilnic o țară mică și deloc independentă sub orice aspect, declară persoană non grata reprezentantul  FR, țară, spre care sunt îndreptate aspirațiile unei părți considerabile a populației și a clasei politice locale. Nu trezește nici o îndoială, că consecințele evenimentului Chișinăul le va simți mult mai mult timp decât se va observa de analiști și comentatori. Pornind de la ocupația de bază, am dori să evaluăm un aspect al situației – care ar fi consecințele gestului respectiv pentru procesul de reglementare transnistreană și pentru situația în regiune, care, potrivit lui Grigore Karasin, vice ministrul de externe a FR, ar putea fi afectată la cel mai serios mod – factor condiționat de Chișinău, ce nu va rămâne fără reacția Moscovei.

La capitolul ”procesul de negocieri” sunt între totul de acord cu punctul de vedere a domnului  profesor Eugen Străuțiu, expus în materialul ”Umbra lui Rogozin la Tiraspol. Ce urmează după interzicerea acestuia în Republica Moldova?”. (www.lact.ro, din 07.08.2017). Domnia sa consideră, că nu se va schimba nimic esențial, indiferent de posibilitatea unor acțiuni sau mișcări ale participanților.       

Cît privește aspectul secund, perspectivele agravării situației la nivel de regiune, sau și european, cum a declarat Karasin, ar fi o iresponsabilitate a ignora asemenea afirmații ale Ministerului de externe din FR. Pentru a lansa studiul, fixăm câteva puncte de reper de bază.

Care acțiuni ar putea destabiliza situația în regiune? Evident, depășirea actualei retorici, fie aspre, dar pașnice, și recurgerea la acțiuni violente, inclusiv cu aplicarea armelor. Este posibil așa ceva la moment?

Partea dreaptă a Nistrului, Moldova, indiferent de anumite acțiuni, nu a fost și nu este pregătită pentru altercații armate. Acțiunile, ce sunt tratate la Moscova, Tiraspol și Chișinău (de anumite forțe politice și mass-media) drept provocatoare, sunt doar cele necesare și legitime, însă inadmisibil de întârziate. Anume din acest motiv, că nici Moscova nici Tiraspolul nu s-au așteptat la o asemenea prudență a Chișinăului, acțiunile acestui și au provocat actualul șoc. Însă, analizate la rece, nimic din cele ”comise” de Chișinău nu pot avea ca urmare reacția promisă de către MAE a FR. Admitem, că Republica Moldova și Ucraina reușesc a asigura securitatea și aplicarea legislației RM pe întreg segment a frontierei de stat moldo-ucraineană, inclusiv pe porțiunea transnistreană. Lăsăm la o parte speculațiile Tiraspolului și interesele anumitor cercuri, implicați în activitatea de contrabandă. În rest, interesele regiunii nu vor fi afectate întru atât, încât să scadă esențial nivelul de trai a populației. Mai mult, dacă analizăm cele spuse de Alexandru Martânov, pretinsul prim ministru transnistrean, acest nivel nu ar avea de ce scădea. În iulie curent, în cadrul ”forului internațional economic” la Tiraspol, Martânov a afirmat, că 90% din exporturile transnistreane sunt direcționate spre UE. Potrivit lui, în 2016 volumul comerțului extern cu FR (export, import) s-a diminuat de două ori, motiv fiind devalorizarea rublei rusești și utilizarea în regiune a tehnologiilor depășite, fenomen, care exclude posibilitatea de a concura cu marfa analogică de producție rusească.

La 7 august curent, după vizita la Moscova, Martânov a evoluat cu o analiză amplă a situației, interesantă prin prezența a unor viziuni de perspectivă. Este încurajator deja titlul: ”Dacă evoluăm consecvent pe cale reformelor, apoi timp de 1,5-2 ani am putea obține un proces eficient de formare a bugetului”. Argumentele, invocate de ”prim ministru”. Potrivit rezultatelor monitorizării, efectuate de companii de audit din FR, procesele bugetare în regiune mulți ani nu s-au reformat, devenind ineficiente. Ceea ce se planifica, depășea cu mult îndeplinirea. Structura consumului este deformată – tot, ce producem, se utilizează, fără a susține investițiile capitale. Anume din aceste considerente și s-a propus reforma procesului de formare a bugetului, care, fiind respectată, ar permite timp de 1,5 – 2 ani a reveni la un proces eficient. Am putea obține economii și a satisface mai din plin necesitățile populației.

O atenție aparte se planifică a acorda rechizițiilor ”statale”, a le efectua cu aplicarea licitațiilor deschise și transparente.

Altă misiune a guvernului la acest capitol – optimizarea aparatului administrativ. Aparatul e prea numeric și necesită reducere. Am pornit cu un proiect-pilot în cadrul ministerului dezvoltării economice – avem și efecte pozitive. 

Vom aplica practica FR în organizarea cheltuielilor bugetare. În acest scop în septembrie vom merge la Moscova pentru a studia problema în detalii. Ori schimbăm modalitatea dirijării a mijloacelor bugetare, ori ne confruntăm cu colapsul sistemului social.

Pentru realizarea acestor planuri și a asigura efectuarea plăților sociale, avem nevoie de 40 milioane dolari SUA, care le-am solicitat guvernului FR. Sperăm, că în timpul apropiat, acest ajutor va sosi în ”republică”. Am solicitat asistența financiară doar după ce au activat în ”republică” companiile de audit din FR și au fost garantate transparența și eficiența proceselor bugetare pe viitor.

Deci, cele mai importante aspecte a economiei ”rmn” s-au dovedit a fi absolut neafectate de regimul la frontieră. Martânov, în cazul, în care operează o analiză obiectivă, nici nu a amintit de ”obstacolele” respective. Astfel, am putea presupune, că pericol real a unor scăderi dramatice a nivelului de trai a populației transnistrene, care ar putea fi considerată drept ”catastrofă umanitară” și motiva anumite acțiuni violente, nu are temei. Pentru orice eventualitate, ținînd cont de faptul că în mai multe rețele comerciale s-a redus esențial nomenclatoricul mărfii propuse spre comercializare, ar fi bine de avut un monitoring regulat cu explicațiile respective. În calitate de expert ar putea evolua reprezentanții Misiunii EUBAM.      

Deci, motivele social-economice ale unei eventuale destabilizări a situației, ar putea fi excluse. În oricare alt caz, Martânov ar fi declarat, că aceste planuri nu pot fi realizate odată ce regiunea ar fi blocadă de către Ucraina și Moldova. Cum ne am convins, aceste afirmații au rămas în afara discursului.

Cu cât e mai explicit aspectul social-economic, cu atât e mai poluat cel militar-politic. De la preluarea puterii de către Krasnoselischii, retorica beligerantă a tot avansat, a subminat și logica și bunul simț.

La 3 august curent, în cadrul interviului, acordat ziarului ”Rossiskaia gazeta” (Ziarul Rusiei), Krasnoselischii a declarat, că toate acțiunile întreprinse de Chișinău, inevitabil condiționează escaladarea conflictului. Atâta timp cât pe malurile Nistrului se află pacificatorii FR, războiul nu va fi. Deci, avem la direct afirmat, că ar putea avea loc și război, dacă sunt înlăturați pacificatorii FR. Am putea lansa o teză, ca un punct de reper, că Moscova la cel mai serios mod admite că Moldova ar putea identifica anumite soluții de impunerea evacuării forțelor ei armate. Și opune rezistența, inclusiv speriind lumea cu eventualul război. Krasnoselischii teza respectivă o argumentează nu cu careva eventuale consecințe în stânga Nistrului, da apelează la deciziile Curții Constituționale a RM și a Parlamentului Moldovenesc, vis a vis de declararea trupelor ruse ”de ocupație” și la solicitarea evacuării acestora din teritoriul RM. Aspectul nou în situație (Chișinăul nu o dată a declarat aceste lucruri) e inventat la fel de Moscova. Moldova, spun ei, ar putea apela la asistența militară a partenerilor, pentru a realiza solicitarea către Moscova de retragere a forțelor. Krasnoselischii afirmă că, prin adoptarea deciziei respective a Curții Constituționale, Chișinăul a ”ars punțile”, el nu ar mai putea reveni la procesul normal în soluționare a diferendului transnistrean. Probabil, asistăm la realizarea sistemului de ”argumente”, care ar atribui treptat vina pentru un eventual conflict, Chișinăului.

Bun, deciziile Parlamentului RM și a Curții Constituționale sunt realitate, într-un mod inadmisibil denaturate, dar reale. Dar asta le pare insuficient și se recurge la falsuri, la grave acuzații nefondate. 

La 7 august curent ”Russia Today” declară că la poligonul militar al RM din Bulboaca, se planifică amenajarea construcțiilor necesare pentru instruirea trupelor, implicate în operațiuni militare în condiții de orașe. În acest scop, Forțele maritime ale SUA ar fi în căutarea unor angajați, care ar efectua construcția edificiilor respective. Costul proiectului ar varia de la 100 la 250 mii dolari SUA. Potrivit canalului de televiziune RT, se preconizează construcția oficiului, unui hotel, a casei de locuit, apoi a școlii, stației de servicii, caselor de locuit, a centrului comercial. Care este deosebirea de casele de locuit din prima listă și cea secundă, nu este clar.  Dar, autorii postării nici nu părea se arată cointeresați a fi convingători. Scopul e a demonstra că Moldova cu aportul SUA activ se înarmează. Se declară că specialiștii militari din SUA și ai Blocului Nord-Atlantic permanent efectuează instruirea efectivului Armatei Naționale. Că Washingtonul prestează RM tehnică de luptă – remorchere, camioane, mașini de teren, ambulanțe, refrigeratoare, în număr de 80 unități. Nu văd, care din cele prezentate ar fi de luptă.

Este foarte înaltă probabilitatea, că materialul a fost publicat pentru a-i permite lui D. Rogozin să afirme la 7 august curent în propriul blog, că ”SUA pregătesc diversioniști și ostași ai subunităților cu destinație special a RM pentru eventualul conflict cu ”rmn”. Înaltul demnitar rus nici nu a verificat, corespunde sau nu știrea cu proiectul de la Bulboaca, adevărului. Probabil, pentru ei în raport cu Moldova, cumsecădenia nu este obligatorie. Indiferent de acest moment mai puțin optimist, indicăm că  Ministerul Apărării de la Chişinău dezminte o ştire falsă din presa rusă”.

Ministerul Apărării de la Chişinău vine cu precizări în cazul unei ştiri distribuite de trustul media rus ”Russia Today”, precum că Forţele Navale ale SUA caută un antreprenor pentru executarea lucrărilor de construcţie pe teritoriul bazei de antrenament a Armatei Naţionale a Moldovei din satul Bulboaca.

Ministerul moldovean al Apărării califică această ştire drept una falsă şi precizează că în 2012, Republica Moldova a fost acceptată ca partener în cadrul Iniţiativei globale pentru operaţiuni de menţinere a păcii (GPOI). Anunţul a fost făcut de oficialii din cadrul Departamentului de Stat şi cel al Apărării al SUA, la întrevederea cu ex-ministrul Apărării, Vitalie Marinuţa, în cadrul vizitei de lucru la Washington a acestuia, în august 2012.

În cadrul iniţiativei GPOI, Ministerul Apărării beneficiază de un grant în valoare de 1,6 milioane de dolari, care sunt utilizaţi pentru modernizarea infrastructurii Bazei militare de instruire Bulboaca, astfel încât aceasta să permită instruirea militarilor Armatei Naţionale care participă în operaţiuni internaţionale de menţinere a păcii cu mandat ONU. Aceste activităţi nu au legătură cu NATO şi nu afectează neutralitatea statului, aşa cum se sugerează în articol. Despre acordarea grantului în cadrul GPOI, Ministerul Apărării al Republicii Moldova a informat constant opinia publică prin intermediul comunicatelor de presă.

GPOI este o iniţiativă a Statelor Unite ale Americii, finanţată de guvernul SUA prin programe de asistenţă externă şi care are drept scop susţinerea capacităţilor de asigurare a securităţii regionale şi internaţionale. Asistenţa este destinată ţărilor partenere pentru a-şi pregăti contingentele de pacificatori detaşaţi în misiuni externe de menţinere a păcii ONU.

Armata Naţională participă în misiuni internaţionale de menţinere a păcii începând cu anul 1997, cu un total de aproximativ 300 de ofiţeri şi subofiţeri în Irak, Liberia, Sudan, Sudanul de Sud, Coasta de Fildeş, Republica Central Africană, Georgia, Tadjikistan, Ucraina, Bosnia şi Herţegovina, Macedonia şi Kosovo.

Vom vedea, va fi sau nu o careva reacție la comentariul în cauză. Dar, nu asta e important. Tendința de a extinde versiunea disponibilității RM a aplica forța în Transnistria, se alimentează din diferite surse, deseori neașteptate. De la Rogozin altceva nici nu putem cere. Însă, implicarea politologilor din Ucraina, deja provoacă întrebări. La 8 august cu un articol destul de semnificativ a evolua Svetlana Gamova, șef de secție la ziarul ”Nezavisimaea gazeta” (ziarul independent), din FR. Autorul declară, că ”Moldova își va întoarce Transnistria cu forța, ignorând Rusia”. Opinia dată ar aparține (asta o afirmă Gamova) lui Mihail Pogrebinschii, politolog, director la Centrul de studii în domeniul conflictologiei  din Ucraina. El polemizează cu Krasnoselischii, care, fiind la Moscova, a făcut mai multe declarații, între care și promisiunea de a susține contingentul de pacificatori a FR. Anume în acest context Pogrebinschii ar fi menționat că ”Moldova, asistată de Ucraina, va recurge la reintegrarea teritorială, posibil și utilizând forța”. În întrviu, Krasnoselischii a declarat pentru ”Nezavisimaia gazeta” că ei au prognozat intenția Chișinăului de a expulza forțele ruse de menținere a păcii din regiune. Dar, în prezent Chișinăul este susținut de armatele străine”. Nu trezește nici o îndoială, că asistăm la realizarea unui plan a Rusiei, de al fel, nu ar fi atît de bine închegate mai multe aspecte. Postul cu ”pregătirea diversioniștilor” la Bulboaca; aprecierea lui Rogozin, și, afirmațiile lui Pogrebinschii. El spune, că totul, ce se întâmplă în jurul Transnistriei, este opera Ucrainei. Pogrebinschii dezvoltă o teorie întreagă, potrivit căreia Kievul încurajează Chișinăul să reintegreze țara, fie și cu aplicarea armelor. Potrivit lui Pogrebinschii, asistăm la alianța conducerii de la Kiev cu forțele pro române din Chișinău și cu Bucureștii. De aici, concluzionează Pogrebinschi, devine clar, de ce România i-a interzis lui Rogozin survolarea spațiului său aerian. ”Aceste trei forțe au ca scop strangularea Transnistriei, efectuând blocada ei prin completarea posturilor de grăniceri cu efectivul moldovenesc”.

De la relațiile Chișinăului cu Tiraspolul, Gamova trece direct la cele între Moscova și Chișinău. Ea afirmă, că următorul pas care îl va face Chișinăul, este aplicarea regimului de vize pentru cetățenii FR. ”Asta, afirmă Gamova, ar permite blocarea accesului în Moldova a reprezentanților FR în perioada electorală. Moscova, astfel obține încă o problemă mare, alături de Ucraina, în spațiul post sovietic.” Ceea ce urmează nu se încadrează nici în logica ”războiului informativ”. Gamova declară, că ”pacificatorii ruși vor deveni ostatici în Moldova, de unde, pentru a se salva, vor nevoiți să iasă depunând rezistență, declanșînd lupte grele”.  Gamova spune că Moldova va aplica forța, odată ce nu mai are nevoie de relații normale cu FR, că SUA și UE e compensează toate pierderile de la întreruperea relațiilor cu Moscova. Și, cu referință la factorii de la Tiraspol, afirmă, că ”a venit timpul, ca Rusia să se determine, ce face…”. Cum nu dai interpreta, cum nu ai apela la calm, situația rămâne una: se cere determinarea. Chișinăul, poate pentru prima dată, și-a asigurat demnitatea, și din asta a crescut o avertizare destul de reală la pace și suveranitate. Iată aici devine clar, cum situația de la Chișinău ar putea afecta cea din Europa? Am putea presupune, că Moscova a reacționat astfel la ”non grata” lui Rogozin, și nici pe departe nu are intenții războinice. Însă, nu putem ignora urgența întrunirii Dodon-Rogozin la Teheran. Am putea presupune, că Moscova nu mai este dispusă a admite încă o ratare, în caz, că Dodon nu accede masiv în Parlament. Un mic conflict cu Tiraspolul ar polariza și mai dur societatea din Moldova, consolidând eșichierul de stânga. Asta ar putea nu numai asigura numărul de mandate scontat, dar și deraparea spre anticipate. Iată acest scop ar fi echivalent cu eforturile depuse de Moscova pentru a destabiliza situația.